Studenti zablokovali vlak do Prahy
Z českobudějovického nádraží nakonec neodjel vlak, který blokovala skupina osob ze severních Čech. Jeden člověk vstoupil do kolejiště. Incident se obešel bez zranění.Zdroj: Deník / Radka DoležalováVe čtvrtek 14. června se vracela stovka studentů z Ústí nad Labem se svými učiteli z vody. Přestože se ohlásili dopravci GW TR předem, nevešli se v Boršově do jeho vlaku. Navazující spoj tak stihla pouze polovina výpravy. Ta ve snaze počkat na zbytek znemožnila vlaku Českých drah vyjet. Průvdočí nemohla vlak bezpečně vypravit. Asistovala policie. Studenti se dostali domů pozdějším vlakem. Nepodařená historka školního výletu nekončí.

Ředitel ústeckého gymnázia v Jateční ulici Alfred Dytrt poznamenal, že pro něj bude důležité, jak k případu přistoupí policie a co zjistí. „Samozřejmě i to, co mi poví učitelé, pak uvidíme. Podle toho co vím, byli ve stresu kvůli tomu, že se jim rozdělili studenti na dvě skupiny a tak z toho měli trochu nervy, jelikož za ně nesli odpovědnost. Samozřejmě, případná pochybení z jejich strany budeme řešit, ale ne dřív, než za týden, kdy se vracím ze zahraničí,“ prohlásil. Policie čeká, až incident prošetří České dráhy.

„V tuto chvíli je vše v šetření Českých drah. Ti zatím požádali policii pouze bezprostředně při incidentu o pomoc při ztotožnění osob. Pak jsme připraveni k další případné spolupráci,“ uvedl jihočeský tiskový mluvčí policie Jiří Matzner.

Své stížnosti mohou podávat cestující, kterých se nevypravení vlaku dotklo. „Nyní musíme počkat. Na uplatnění nároku na odškodnění mají cestující několik týdnů,“ řekl za České dráhy Radek Joklík. To se podle něj může týkat až stovek lidí. Průvodčí čtvrtečního vlaku sepsala o incidentu hlášenku, následně ČD vyčíslí škody, které jim s nevypravením vlaku vznikly a osloví svědky i viníky. „Ani v rámci Českých drah není možné čekat na zpožděný vlak více než deset minut. Navíc studenti měli přenosnou jízdenku, se kterou mohli za hodinu pokračovat společně dál,“ dodal Radek Joklík.

S odstupem několika dní vidí studenti gymnázia celý incident jako chybu na obou stranách. Ve špatné dohodě soukromého dopravce s dopravcem státním, kdy na sebe vlaky nečekají. Incident už pak byl jen následkem situace, do níž se ještě promítly vypjaté emoce a únava. „Bylo to špatné rozhodnutí, neměli jsme to dělat. Buď jsme se měli rozdělit, nebo prostě počkat,“ myslí si gymnazista, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Na snímku vůz Elinka.
Krasavice se vrátily na trať ve formě

Podle generálního ředitele společnosti GW Jihotrans Roberta Krigara škola nahlásila stočlennou skupinu. „Předpokládali jsme, že bude stačit autobus pro 130 lidí. Bohužel, ke skupině se nárazově přidalo dalších asi 100 cestujících. Nevešli se do autobusu, proto se musel otočit nadvakrát,“ popsal situaci. K podobným situacím tu prý dochází běžně a potýkaly se s nimi podle Krigara i České dráhy. "Nelze bohužel úplně přesně odhadnout, kdy v týdnu se navalí víc cestujících, například vodáků,“ popsal ředitel Krigar.

Krajský radní pro dopravu Jiří Švec k problému s dopravou řekl: „Pokud měl GW TR na trase zpoždění, bude za to sankcionován. Případnou stížnost školy, jejíž studenti se z Boršova do Budějovic přepravovali, je potřeba doručit na odbor dopravy Jihočeského kraje a my ji prošetříme.“ Dále upozornil na to, že dopravce má smlouvu s Jihočeským krajem na určitou kapacitu. „Jestli se k běžnému počtu cestujících sešla v Boršově stovka studentů z Ústí a ještě další stovka jiných vodáků, jedná se o mimořádnou událost. I tady musíme prověřit, jestli GW TR udělal vše, co měl ve smlouvě. Jestli se ukáže, že je dlouhodobě zvýšený turistický zájem, můžeme nasmlouvat na určitá období větší kapacitu,“ dodal krajský radní. Jihočeský kraj ve spolupráci s Jikord s.r.o. prý pravidelně dělá neohlášené kontroly našich dopravců a GW v šetřeních nijak nevyčnívá mezi ostatními dopravci. „Zatím plní to, co mají ve smlouvě. Květnová srážka vlaků GW TR se ještě šetří. Co se týká českobudějovického nádraží, neumím si představit, jak je možné, že vlak do Prahy vůbec neodjel,“ konstatoval Jiří Švec.