Čekala je téměř 140 kilometrů dlouhá trasa silnicemi Šumavy, na které museli sbírat body na stanovištích a hlídat si přesný čas dojezdů. Start a cíl, Strakonický hrad. Letos to byl čtvrtý ročník obnoveného závodu motorek, který dříve pořádala strakonická Zbrojovka.

Původní se jel v letech 1962 a 1968 a byl nazýván malou šestidenní. „Bylo to po vzoru šestidenní, která se konala ve Špindlerově mlýně. Tady u nás dostal závod název Soutěž Šumavou, zbrojovka si na něm tehdy prověřovala své stroje,“ uvedl za současné pořadatele Jaroslav Horejš mladší.

Novodobá historie závodění se začala psát v roce 2015, díky motocyklovým nadšencům převážně ze Strakonic, kteří si založili obecně prospěšnou společnost s názvem Prostor pro historii techniky. A historií a benzinem to na strakonickém nádvoří opravdu vonělo… Veteráni jsou ovšem podle pořadatelů ve skvělé kondici. „Většinou všichni dojedou do cíle, vždyť jsou to převážně stroje ČZ, to je znát,“ usmívá se za pořadatele Jaroslav Horejš starší. Když už někdo nedojede, je to prý většinou kvůli defektu. Ale bývá to tak jeden maximálně dva případy.

Letos mezi nejstarší motocykly na startu patřil stroj ČZ 120T soutěžní z roku 1949. Mezi závodníky byl letos výroby nejstarší Antonín Nácovský, ročník 1940. A i když některé stroje jejich majitele na startu potrápily, nakonec se podařilo odstartovat většině v daném limitu.

„Jsou tu nádherné kousky. Nejvíce ale obdivuji ty staré pány, kteří mají odvahu pustit se na tak dlouhou trať a pro své stroje opravdu žijí,“ kochal se na nad motocykly seřazenými na hradním nádvoří Roman Rezek, který si na své dovolené nenechal akci ujít.

Lukáš Strnad