Studenti Střední školy a Jazykové školy s právem státní zkoušky ve Volyni měli letos poprvé možnost zúčastnit se vzdělávacích zájezdů do zahraničí. Jednalo se o žáky studující angličtinu, němčinu a španělštinu. Podle jazykového zaměření byly vybrány Malta, Švýcarsko, Skotsko a Španělsko.


Zástupkyně ředitele školy Marie Náhlíková je ráda, že se zájezdy povedlo zorganizovat. „Projekt byl vyhlášen v rámci Výzvy 56 ministerstva školství a týkal se jazykových pobytů žáků základních a středních škol. Studenti byli vybíráni našimi pedagogy především podle jazykových schopností a znalostí. Každý z žáků se na zájezdu finančně podílel formou zálohy, která se pohybovala okolo třech až šesti tisíc korun," řekla Marie Náhlíková.


Pobytů se účastnily několikačlenné skupiny žáků školy s odborným pedagogickým dozorem. Každý z pobytů trval týden a jeho hlavním posláním bylo poznání kultury dané země, návštěva zajímavých míst a především výuka cizího jazyku. A to buď formou přednášek a výkladů v daném jazyce, komunikace s místními obyvateli či utvořením studijních skupin a studiem ve škole.

Výměnných pobytů se zúčastnili: 

ŠPANĚLSKO
Barbora Vilímová
SKOTSKO
Tereza Pražáková
Karla Měchurová
MALTA
Tereza Ludikarová
Adam Přibáň
ŠVÝCARSKO
Jan Schindler

SKOTSKO: Na jezeře Loch Ness jsme příšeru nespatřily.

Tereza Pražáková

Tereza Pražáková
18 let
Netolice
4. ročník oboru veřejnosprávní činnost
Zájmy: psaní, převážně povídek
Karla Měchurová

Karla Měchurová
18 let
Drahonice
4. ročník oboru veřejnosprávní činnost
Zájmy: kreslení, čtení, cestování


Co všechno jste měly s Karlou možnost na vaší cestě vidět?
Tereza: Navštívily jsme Edinburgh, což je krásné historické město. Viděly jsme nejrůznější památky, kterých je po celém Skotsku nepřeberné množství. Také jsme se plavily po jezeře Loch Ness, ale příšeru jsme bohužel nespatřily. Na zpáteční cestě jsme ještě měly den na prohlídku Londýna.
Karla: První zastávka na naší cestě byla vlastně ještě v Holandsku, kde jsme absolvovaly prohlídku s komentářem v angličtině. Odtud jsme se na večer přesunuly do přístavu a celou noc jsme strávily na trajektu do Newcastlu, což byl velmi zajímavý zážitek, protože plavba trvala okolo jedenácti hodin.


Jakým způsobem probíhala výuka jazyka?
Tereza: Formou komunikace s rodilými mluvčími, což bylo velmi neobvyklé a zajímavé. Měly jsme několik komentovaných výkladů v angličtině při prohlídkách měst a to převážně vtipnou formou. Bylo to zajímavé.


O skotské angličtině se říká, že je takřka nesrozumitelná i rodilým Britům. Vy jste rozuměly?
Karla: Je pravda, že když jsem párkrát zaregistrovala rozhovor mezi dvěma Skoty, tak jsem moc nepochytila. Ale vždy, když se bavili s námi, tak mluvili spisovnou angličtinou a bylo jim rozumět dobře.


Jaký nejsilnější zážitek jste si z cesty přivezly?
Tereza: Nejsilnější zážitek byl bohužel velmi negativní. Naší učitelce angličtiny, kterou máme od prváku a se kterou jsme cestu plánovaly dlouho dopředu, bohužel někdo ještě v Holandsku ukradl doklady. Což zjistila až ve chvíli, kdy byla celá skupina proclená a odbavená. Bohužel ji za námi celníci nepustili, takže se musela vrátit zpátky domů. Pořád je z toho ještě velmi smutná.
Karla: Velmi nepříjemný byl také fakt, že všichni žáci už stáli proclení na lodi a učitelé šli až poslední. Najednou se přestalo odbavovat a my byli bez učitelů. Naštěstí pustili alespoň druhého učitele, který s námi celou cestu absolvoval sám.

ŠVÝCARSKO: Vyrábí skvělou čokoládu, ale i víno

Jan Schindler

Jan Schindler
18 let
Husinec
4. ročník oboru veřejnosprávní činnost
Zájmy: politika a světové dění, práce s PC, cestování


Měl jste možnost procestovat skoro celé Švýcarsko. Co vás uchvátilo nejvíce?
Máte pravdu. Za ten týden se nám povedlo projet Švýcarsko skoro celé. Musím říct, že nejúchvatnější byl pohled na Matterhorn, který je symbolem Švýcarska. Zážitek byl už jen se dostat do Zermattu, což je vesnička na úpatí hory. Je tam zákaz vjezdu všem dopravním prostředkům se spalovacími motory a jediná možnost jak se tam dostat, je nastoupit do zubačky a nechat se tam dovézt. Zubačka funguje jako dopravní prostředek nejen pro turisty, ale i pro místní obyvatele. V Zermattu jsou pak jediným dopravním prostředkem takové podivné elektrobusy připomínající multikáry. Měli jsme veliké štěstí na počasí, takže pohled na Matterhorn tyčící se do výšky asi 4500 metrů byl naprosto úžasný. Nikdy jsem nic podobného neviděl.


Cílem vašeho pobytu bylo, kromě cestování, studium jazyku. Jakým způsobem probíhalo?
Vzhledem k tomu, že týden je velmi krátká doba a program byl opravdu nabitý, tak učení probíhalo hlavně formou testů v němčině, které jsme vyplňovali vždy večer na pokoji. Ale jinak skvělá zkušenost pro mne byla komunikace s místními lidmi. Jejich jazyk je sice pro klasického němčináře takřka nesrozumitelný, ale oni vždy poznali, že jsme cizinci a opravdu se snažili mluvit pomalu a srozumitelně. Komunikace s rodilým mluvčím je podle mého názoru ta nejlepší škola.

MALTA: Chrám v Mostě zachránila před zničením víra

Tereza Ludikarová

Tereza Ludikarová
17 let
Veselí nad Lužnicí
3. ročník oboru veřejnosprávní činnost
Zájmy: tanec, hudba, plavání, míčové sporty
Adam Přibáň

Adam Přibáň
19 let
Volyně
3. ročník oboru přírodovědné lyceum
Zájmy: cestování, zeměpis, hudba, četba


Malta je velice exotické místo. Jaké jsou vaše zážitky z cesty?
Tereza: Tím pobytem jsem byla naprosto unesena. Vypadá to tam úplně jinak, než kdekoli jinde na světě, kde jsem zatím byla. Nejvíce mě zaujal chrám ve městě Mosta. To je asi sedmnáctitisícové město a k chrámu se váže zajímavá historie. Během druhé světové války bylo město bombardováno. Silně věřící obyvatelé města se semkli okolo chrámu a celou dobu se modlili. Střechou prolétly dvě bomby, ale ani jedna nevybuchla. Já osobně si myslím, že bomby byly vadné a lidé měli veliké štěstí, ale tamní obyvatelé si to samozřejmě vykládají jako zázrak.
Adam: Pro mě to byl ten nejúžasnější týden v životě. Skvělé byly všechny výlety, které jsme podnikli. Malta je velmi malá. Má asi tak třicet krát patnáct kilometrů, takže všude se dá za dvě eura dojet místními autobusy. Také je tam velice teplo, ve stínu okolo 28 stupňů, takže hodně času jsme trávili ve vodě.


Co bylo součástí výuky angličtiny?
Adam: Musím se přiznat, že asi poprvé v životě mě bavilo se učit. Anglicky rozumím docela dobře, ale vždy mi dělalo trochu problém mluvení. Tady nemám moc šancí mluvit anglicky, takže jsem na Maltu jel s tím, že se zdokonalím. Byli jsme rozděleni do tříd ještě s dalšími studenty z celého světa. Když jsem se dozvěděl, že jsem ve skupině jediný Čech, trochu jsem znervózněl, ale nakonec to nebyl žádný problém.
Tereza: Učitelka ve skupině se nás ptala, jak bychom si výuku představovali . My jsme se jí snažili vysvětlit, že bychom se učili nejraději zábavnou formou, v čemž nám vyhověla. Takže jsme hráli různé hry, doplňovali jsme texty písní, učili jsme se nová slova a podobně. Samozřejmě vše probíhalo v angličtině.

ŠPANĚLSKO: Býčí zápasy by měl alespoň jednou vidět každý

Barbora Vilímová

Barbora Vilímová
19 let
Strakonice
4. ročník oboru veřejnosprávní činnost
Zájmy: cestování, sporty, jízda na koni


Španělsko je velmi zajímavá země. Co všechno jste měla šanci spatřit?
Nebyli jsme pouze ve Španělsku, ale cestou jsme se zastavili ještě v Monaku. Tam jsme měli možnost vidět třeba proslulé kasíno, jehož součástí je i luxusně vybavený salonek sebevrahů. Pokud někdo prohraje tolik, že projeví přání skoncovat se životem, je do něj decentně odveden a podle protokolu mu ředitel deset minut jeho čin rozmlouvá. Zatím se mu to ale prý nikdy nepovedlo. Ve Španělsku jsme pak navštívili třeba horský masiv Montserrat, který je překrásný. Jinak musím podotknout, že celá cesta byla sice velice náročná, hlavně fyzicky, ale byl to jeden z nejlepších zážitků v mém životě.


Jakou nejhezčí vzpomínku jste si přivezla?
Mě nejvíce uchvátil chrám Sagrada Família v Barceloně. Je to naprosto úchvatná a monumentální stavba. Zajímavé je, že stavební práce na něm začaly někdy okolo roku 1880 a od té doby chrám ještě nebyl dokončen, takže trvají dodnes.
Celkové dokončení katedrály se prý plánuje na rok 2026, kdy se má oslavit sté výročí smrti původního architekta stavby Antonia Gaudího. Je zajímavé, že od počátku stavby až dodnes se katedrála staví pouze z darů a příspěvků.

Celé rozhovory se studenty v dnešním vydání Deníku.