„V objektu Bažantnice, která stále ještě patří městu, praskly v jedné z budov asi tři radiátory,“ řekl za radnici investiční technik Jaroslav Houska. K závadě došlo ve středu. „Zatím je vše v šetření ze strany pojišťovny. Ale nemusí to být jediná závada na majetku města. Mráz ještě může předložit své účty,“ dodal. Strakonická radnice je pojištěna u ČSOB, a.s. Loni k ní žádnou událost v souvislosti se zimou neuplatňovala.
Klidněji se mohou cítit v Blatné. Tedy alespoň prozatím. Vyplývá to ze slov starosty Bohuslava Navrátila. „Musím zaklepat – zatím nic hlášeného nemáme. Oproti loňsku, kdy tady byl pád sněhu ze střechy, klouznutí na ledu a podobně,“ uvedl. Blatná má svůj majetek pojištěn přes makléřskou společnost u několika pojišťovacích ústavů.
Podle pojišťovacího zprostředkovatele Tomáše Petráška Generali Pojišťovna, a.s., jde pouze v případě této společnosti zatím o desítky pojistných událostí v řádech statisíců korun.
V celkovém měřítku (právnické i fyzické osoby) může ale jít o stovky událostí v řádech milionů korun.
Raději udělejte maximum, aby ke škodě vůbec nedošlo
Zabránit vzniku škody, která by mohla vést k pojistné události. To je podle pojišťovacího zprostředkovatele Generali Pojišťovna a.s. Tomáše Petráška jednou z povinností klienta při uzavírání pojistky.
Je možné se pojistit i proti mrazu?
Proti mrazu jako takovému nelze. Nicméně u majetkových smluv se lze pojistit proti škodám způsobeným tíhou sněhu či námrazy a lomu trubky způsobené mrazem.
Kdy může klient využít pojistku například u auta, kde zamrzne nafta, či u domu, který promrzl a začne plesnivět?
U vozidel nevím, zda nějaká pojišťovna nabízí pojištění proti zamrznutí nafty, ale z havarijního pojištění by byla uhrazena škoda na vlastním vozidle způsobená například nehodou v důsledku namrzlé vozovky.
U domu je situace obdobná, přestože promrznutí není dle mého názoru pojistnou událostí, ale spíš následek nedostatečné tepelné izolace. V případě, že následkem mrazu dojde k prasknutí vodovodního potrubí (rozvod vody či topení) a následnému vytečení vody do prostor domu, pak se jedná o pojistnou událost, kdy se hradí i škoda způsobená např. poškozením vnitřních omítek, zvednutím podlahy, poškození elektroinstalace a podobně. Záleží samozřejmě na tom, zda je uvedené riziko pojištěno a za jakých podmínek.
Zkoumá pojišťovna například i to, zda řidič (majitel vozu) nalil do nafty aditivum nebo fridex do chladiče?
Pokud pojišťovna nabízí pojištění pro případ zamrznutí paliva, pak si myslím, že může zkoumat také to, zda klient udělal vše proto, aby pojistná událost vůbec nenastala.
Jaký je obecně platný postup pro hlášení pojistné události v případě mrazů? Myslím tím vše, co s nimi souvisí – nehody, prasklé vodovodní řady, kanalizace . . .
Určitě jednou z povinností, která bývá zmiňována i v pojistných podmínkách konkrétní pojistné smlouvy, je učinit opatření k zabránění vzniku škody, která by mohla vést k pojistné události nebo zmenšení rozsahu jejích následků.
V případě, že škoda již nastala, doporučuji provést si vlastní fotodokumentaci škody, kterou pak lze poskytnout likvidátorovi z příslušné pojišťovny.
Další důležitou věcí je provést, samozřejmě pokud to vůbec je možné, zjištění rozsahu škod a jejich příčiny. Ty se uvádějí do hlášení pojistné události jak na pobočce, tak při telefonickém či internetovém hlášení. Jak rychle po zjištění škody si poškození škody nahlásí, je v podstatě pouze na poškozených. Osobně doporučuji svým klientům, aby mi nejprve zavolali a společně zvážíme, kdy škodu nahlásíme, a to s ohledem například na kalamitní stavy, rozsahy škody, možnost opravy svépomocí a podobně.
Jak to vypadá s pojistnými událostmi u firem a jak u obyvatelstva? Myslím prasklé řady, zamrzlé a poničené vodoměry, nehody, poškozené objekty a další. Lze srovnat letošní a loňskou zimu?
Řekl bych, že loni bylo více škod způsobených sněhem, letos mrazem. Do současné doby jsou u naší pobočky ve Strakonicích nahlášené škody v řádu desítek. Jejich finanční objem předpokládám v řádech statisíců korun.