S testováním nepravých kůží začala před nedávnem i firma Elega z Třebechovic pod Orebem, která se specializuje na výrobu dámských kabelek. V jejím skladu tak vedle klasické hovězí kůže nyní leží i štočky kůže vyrobené třeba z jablečných slupek. „Současným trendem je udržitelnost. I proto jsme začali s výrobou z ekologické kůže,“ uvedla nad jedním takovým štočkem, který je na první pohled nerozpoznatelný od produktu z živočišné říše, mluvčí Elegy Dita Valentová.

Jablečná kůže se vyrábí ze zbytků, které zůstanou například při výrobě fresh nápojů. „Navíc je to zcela veganská kůže, která má v sobě velké množství dalších přírodních složek,“ dodala Valentová.

Ve skladech Elegy se nachází také materiál na kabelky vyrobený z nadrcené kůže, tedy zbytků z jiné kožedělné výroby. „Také zkoušíme kůže vyrobené z kokosových vláken. Do budoucna chceme otestovat kůži z banánových listů. Všechny tyto nové materiály však jsou v našem oboru nové a teprve čas ukáže, zda jsou k výrobě kabelek, bot a dalších kožených výrobků vhodné. A to hlavně z dlouhodobého hlediska,“ dodala Valentová.

S veganskou kůží má zkušenosti i moravský obuvník a zakladatel firmy Ahinsa shoes Lukáš Klimpera. Ta již čtyři roky šije boty z obnovitelného materiálu s označením CF+ (cruelty free, veganské materiály bez krutosti na zvířatech – pozn. red.). „Tato kůže je velmi jemná a příjemná na omak. Na první pohled připomíná pravou kůži. Tvoří ji ale síť z polyamidových mikrovláken, která jsou propíchaná jemnými jehličkami. Vyrábí se pod nejpřísnějšími unijními certifikacemi zdravotní nezávadnosti,“ uvedl Klimpera.

Veganská kůže je vodě odolná, ale zároveň prodyšná jako pravá kůže. Práce s tímto materiálem ale vyžaduje jiné postupy. „Kvůli odolnosti vyžaduje práce s veganskou kůží speciální technologii a kompatibilní lepidla. Před lepením se totiž musí trochu drásat, aby na ní další materiály držely,“ doplnil Klimpera.

Globální trh s veganskou dámskou módou byl dle německé agentury Statistav roce 2019 ohodnocen na 396,3 miliardy dolarů (osm bilionů korun) a očekává se, že do roku 2027 poroste tempem 13,6 procenta ročně, Růst potáhne především segment veganské obuvi. Ten v roce 2019 představoval 41,3 procenta celosvětových příjmů z veganské módy.