Češi se ve velkém poohlížejí po elektrokolech a elektrokoloběžkách. Chtějí ušetřit. Ceny pohonných hmot se totiž znovu přibližují k hranici 50 korun za litr. Individuální cesta automobilem do zaměstnání se tak stává výraznou zátěží rodinného rozpočtu. Navíc zlepšení situace je v nedohlednu.

„Zájem o kategorie elektokoloběžek vzrostl o 90 procent, v kategorii elektrokol je nárůst 70 procent. Výrazy jako elektrokoloběžka a elektrokolo patří na internetu aktuálně k nejvyhledávanějším,“ říká šéf analytiků nákupního internetového rádce Heureka Michal Buzek.

Mohlo by se sice zdát, že za prudkým nárůstem zájmu o kola či koloběžky s podpůrným elektropohonem stojí hlavně teplé jarní počasí, tak to ale není. Takzvaným spouštěčem vlny je podle dat analytiků z Heureky právě ono rapidní zdražení nafty a benzinu. „Významný nárůst zájmu o elektrokoloběžky a elektrokola registrujeme od dnů, kdy se v médiích začaly objevovat první zprávy o zdražování cen paliva,“ čte z dat Buzek.

Neobvykle vysokou poptávku na samotném počátku jara potvrzují i samotní prodejci. „Zaznamenali jsme ji ve všech našich prodejnách a také na e-shopu. Řádově se jedná o čtyřicetiprocentní nárůst oproti stejnému období v loňském roce,“ potvrzuje mluvčí řetězce Mountfield, který se řadí k největším tuzemským prodejcům elektrokol, Kateřina Böhmová.

Nezdražuje jen benzín a nafta

Ovšem dražší paliva nemusí být jediným důvodem zvýšené poptávky po elektrokolech. Tím dalším je pokračování zdražení cyklo sortimentu. K němu došlo už v loňském roce, letos ale bude pokračovat.

close info Zdroj: Deník zoom_in Nejen drahá paliva, ale zdražování obecně. To vede Čechy ke zvýšenému zájmu o elektrokola. „Zdražování elektrokol ovlivnily všechny neduhy loňského roku – nedostatek čipů, skokové zdražení jednotlivých komponentů a i dopravy, ale zejména velký nedostatek elektrokol na trhu,“ dodává Böhmová.

Od loňského roku se však situace příliš nezměnila. Lidé zvažující pořízení ekola tak nemají příliš času na váhání. Pokud chtějí nakoupit za „staré“ ceny. „Doporučuji vybírat z toho, co je nyní na trhu. Z důvodu nedostatku komponentů vzrostou ceny o několik procent,“ poznamenává jednatel společnosti eKolo Jakub Dittrich.

Vysoké výdaje za pohonné hmoty ale pravděpodobně žádnou trvalejší revoluci v cestování za prací nepřinesou. „Pro některé lidi může být sice současná situace impulsem k pořízení elektrokola, nicméně většina lidí nejprve takzvaně opráší to, co má doma. Je potřeba si uvědomit, že kvalitní elektrokolo stojí v průměru 50 tisíc korun, což není rozhodně malý výdaj,“ myslí si člen spolku AutoMat zabývající se cyklistickými tématy Vratislav Filler.

I když pořizovací cena nového elektrokola není nejlevnější záležitostí, přesto jeho obliba v tuzemsku roste. Jen v loňském roce se v Česku podle dat odborného serveru Europe bike a prodejce eKolo prodalo 123 tisíc elektrokol, což je o 2,5 procenta více než v předchozím roce. Největší zájem je o kola z kategorie horských (62 procent), naopak nejméně se prodávala městská a skládací (11,2 procent).

Spolu se zájem cykloturistů roste zájem o budování dobíjecí infrastruktury. Jen v loňském roce start-up Powerbox vybudoval přes tři stovky nabíjecích univerzálních nabíjecích stanic, a to zejména v turistických oblastech.