Seriál Když menšina omezuje většinuSeriál Když menšina omezuje většinuZdroj: DeníkPřečtěte si i další zajímavé články ze seriálu Deníku s názvem Když menšina omezuje většinu

Jeho spolek se tak vymezil vůči široce prosazované elektromobilitě a rád by na toto téma otevřel debatu. „Naším cílem je, abychom se mohli i nadále svobodně rozhodnout, v čem budeme jezdit za deset, patnáct i dvacet let. Vadí nám, že se pod líbivou záminkou dekarbonizace násilně omezují či zakazují některé technologie a naopak privilegují postupy a technologie, podporované novými zákony, směrnicemi a dotacemi, které jsou nekoncepční, nedomyšlené a můžou mít řadu negativních důsledků. Nejsme proti dekarbonizaci, ale existují schůdnější cesty,“ vysvětluje Pátl.

Spolek má na dopravu jasný názor a v některých případech se naprosto rozchází s míněním některých ekologických aktivistů. Třeba těch z organizace Poslední generace, která se například domáhá omezit rychlost na pražské magistrále na třicet kilometrů v hodině.

Zakázat spalovací motory a postupně vozový park zaplnit elektromobily je podle nově vzniklé Asociace řidičů osobních vozidel (AŘOV) příliš riskantní krok
Spoléhat se pouze na elektromobilitu není cesta, tvrdí nová asociace řidičů

Aktivisté už několik měsíců pořádají na významné pražské dopravní tepně pochody, kterými chtějí docílit dle svých slov humanizace města. „Chceme, aby se třicítka zavedla jako výchozí rychlost, jako je dnes padesátka, ale tam kde by to dávalo smysl, tam by byly výjimky. Kde to dává smysl, by mohla být padesátka a někde i sedmdesátka,“ přibližuje jeden z účastníků pochodů Jan Mrázek.

Protest se právě mezi motoristy nesetkal se zrovna vstřícnou odezvou. Pochody po silnici aktivistům dokonce zakázal pražský magistrát, který je vykázal na chodník. Ti se ale obrátili na soud, který v září rozhodnutí magistrátu zrušil. Další pochod Poslední generace chystá v úterý.

Křičící menšina?

Třeba právě Pátl považuje zavedení třicítky na magistrále za nesmysl. „Vidím v tom křičící menšinu, která se snaží o změnu stavu světa jako takového. Třeba v obytných zónách má třicítka opodstatnění, ale na magistrále nemá co dělat. Osobně mi tyto pochody připadají jako porušení zákona o provozu na místních komunikacích,“ je přesvědčený Pátl.

Zdroj: Youtube

Motoristé mají nově i politickou stranu. Stojí za ní manažer Institutu Václava Klause Petr Macinka, který se netají tím, že Poslední generaci a další příbuzné organizace považuje dokonce za mezinárodní organizovaný zločin.

„Naplňuje znaky teroristické organizace, ale zároveň naplňuje také některé charakteristiky mafie, neboť se jedná o propracovanou strukturu se zázemím vlastní nepřetržité advokátní ochrany a dokonce s vlastní tiskovou mluvčí. Snad jen s tím rozdílem, že jejich cílem primárně není ekonomická kriminalita, ale násilné prosazování změny chování většinové společnosti,“ nebere si servítky Macinka.

Aktivisté blokující dopravu
Klimatických aktivistů přibývá. Jejich akce budou agresivnější, odhadují experti

Strana Motoristé sobě také na svých stránkách vyvěsila návod s názvem Manuál na odstranění ekoteroristické překážky na vozovce. „Je pokusem kultivovat veřejnost a otupit okamžité, byť logické, emoce, které mohou teroristé provádějící blokádu na silnici mezi motoristy vyvolávat,“ vysvětluje předseda, jehož strana se bude ucházet o přízeň voličů.

První test ji čeká ve volbách do sněmovny v roce 2025. „Auto je pro nás symbolem normálního světa a normálního života, o který nás chtějí připravit věrozvěsti zeleného náboženství a jejich podporovatelé napříč politickým spektrem,“ popisuje Macinka.