Jedna část tangenty má vést od Nové Vsi kolem Vidova k Roudnému, kde se plánuje sjezd z dálnice. Druhá část tangenty bude směřovat ke sjezdu u Roudného od silnice na Český Krumlov.

Jenže podle některých názorů je silnice od Roudného směrem k Nové Vsi dopravně nadbytečná a navíc vážně zasáhne životní prostředí v dosud nenarušených lokalitách.

Obce Vidov, Borovnice a Plav a další subjekty se proto podle starosty Vidova Tomáše Šedivého obrátily na soud. „Je to poslední možnost, která nám zbyla,“ říká Tomáš Šedivý.

Podle Josefa Knota, náměstka hejtmanky, je ale současná varianta jižní tangenty vybraná jako nejlepší možná.

Nové vodorovné dopravní značení na kruhovém objezdu v českobudějovické Okružní ulici, které souvisí s novým úsekem D3, zmátlo v pondělí ráno řidiče. Stalo se tu hned několik dopravních nehod.
Předehra otevření dálnice u Budějovic byla trochu divoká

„V docházkové vzdálenosti bychom byli obklíčeni silnicemi a železnicí,“ říká ale vidovský starosta Tomáš Šedivý, když vypočítává hlavní výhrady, které má obec k takzvané jižní tangentě. Proti silnici teď bude obec spolu s dalšími subjekty bojovat u soudu.

Novou komunikaci – jižní tangentu, chce stavět kraj jako přivaděč na dálnicik Roudnému. Má vést jižně kolem Vidova. Z druhé strany obce se chystá samotná dálnice a už dnes je na východě železniční trať. „Je to znehodnocení obytného prostředí obce,“ vysvětluje Tomáš Šedivý, když hovoří o odporu k silnici tangentě. Ta by podle něj navíc mohla znamenat ohrožení vodních zdrojů mezi Vidovem a Novou Vsí. „Starost o vodu se objeví ve chvíli, kdy opravdu voda nebude,“ poukazuje Tomáš Šedivý na varování odborníků, kterým se dnes naslouchá jen střídavě. Třetí hlavní výtka se týká dopravního smyslu tangenty. Není jisté kolik automobilů ji bude využívat, jestli skutečně pobere větší část dopravy od Trhových Svinů na České Budějovice. A pokud ano, tak jestli to nepřinese v Plavské ulici a na Lidické třídě více problémů, než je tam dnes.

To vše jsou argumenty, které nyní nasadí odpůrci tangenty u soudu. Podali návrh na vyjmutí komunikace mezi Roudným a Novou Vsí ze zásad územního rozvoje kraje.

Kraj má ale dosavadní přípravy jižní tangenty podepřené všemi potřebnými dokumenty. Zkoumal sei její možný vliv na životní prostředí a projekt prošel až do územního rozhodnutí. Na části mezi Roudným a silnicí do Českého Krumlova už je dokonce příprava druhé části tangenty ještě pokročilejší, než mezi Roudným a Novou Vsí. Podle náměstka hejtmanky Josefa Knota kraj o postupu kritiků jižní tangenty ví. Vedení kraje ale zatím nerozhodlo, jestli bude pokračovat v přípravách komunikace kolem Vidova nebo počká na výsledek soudního jednání.

Dopravní značky. Ilustrační foto.
Borek zůstal i po otevření dálnice v dopravní pasti

Současnou variantu ale považuje podle Josefa Knota kraj za nejlepší možnou. „Výsledek soudního sporu nelze předjímat a nelze proto předjímat ani další postup kraje,“ uvedl Josef Knot na otázku Deníku, zda by se třeba, když kritici tangenty uspějí u soudu, hledala jiná trasa, nebo jak by kraj postupoval.

Jižní tangenta by se měla stavět společně s dálnicí, tedy tak, aby byla hotova kolem roku 2022.