Zdánlivá formalita nabyla na důležitosti ve světle nedávných událostí kolem D11 u Hradce Králové. Tam zástupci rezortu dopravy a zúčastněných firem začátkem října slavnostně poklepali základní kámen, firmy ale nepodepsaly protokol o převzetí staveniště a nereagovaly ani na výzvy ŘSD k zahájení stavby. K dohodě došlo až na přelomu ledna a února, kdy si firmy vymohly finanční přídavek; mezitím stavba čtyři měsíce stála.

U D3 se Ředitelství silnic a dálnic poučilo. Nejdříve zajistilo potřebné dokumenty a nechá stavbu rozjet. K rituálnímu tanci s kladívky kolem základního kamene přistoupí až koncem března. Nemělo by tak dojít k zesměšnění politiků (na D11 klepal i premiér Andrej Babiš) a zahájení stavby, jakou „svět neviděl“.

Zmíněný třináctikilometrový úsek D3 patří k vůbec největším dopravním stavbám tohoto desetiletí. Italsko-slovenské sdružení zakázku získalo s cenou 5,8 miliardy bez DPH (7 miliard s DPH). Obchvat má výrazně ulehčit motoristům při cestě na jih, zároveň uleví městu od tranzitu. Ovšem pouze ve spojení se severní částí obchvatu Úsilné – Hodějovice. Tato zakázka nyní leží u antimonopolního úřadu, ŘSD nicméně chce oba úseky zprovoznit ve stejný okamžik.

Jan Šindelář