Zda výstavba nových úseků dálnice kolem jihočeské metropole běží podle plánu, pomůže silničářům ohlídat i dron, tedy malé, dálkově ovládané bezpilotní letadlo s kamerou. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ho nasadí v rámci technického dozoru. V tuzemsku jde o první využití dronu při silniční stavbě v takovém měřítku, poslouží k hodnocení plnění týdenních harmonogramů.

Šéf ŘSD Jan Kroupa upřesnil, že dron bude především měřit, jestli zemní práce odpovídají plánu. Záznamy pořizuje ŘSD i na stavbě D11 a při modernizaci D1, jde ale o využití stacionárních kamer, respektive kamer v autech. „Záznamy slouží i pro případ, že bychom se dostali do nějakých soudních sporů,“ doplnil Jan Kroupa.

Na jih od Českých Budějovic ŘSD staví od minulého týdne úsek D3 Hodějovice – Třebonín, což je třináctikilometrová jižní část obchvatu Českých Budějovic. Stavba se ostatním vymyká tím, že zhotovitelem je čistě zahraniční sdružení firem Salini Impregilo (Itálie) a Doprastav (Slovensko).

Italská firma se bude na novostavbě české dálnice podílet vůbec poprvé. „Velmi dobře si uvědomujeme, jak velkou zodpovědnost máme. Cítíme to dvojnásob, neboť jde o naši první práci v České republice. Jsem si jistý, že se nám podaří stavbu dokončit včas a v náležité kvalitě,“ řekl před rituálem kolem základního kamene výkonný ředitel italské firmy Francesco Pietro Miglio.

Podíl ve sdružení je podle něj rozdělen půl na půl. Firmy zakázku získaly s cenou 5,8 miliardy korun, když předpokládaná cena byla téměř šest miliard. Italsko-slovenské sdružení přišlo až s druhou nejnižší cenou, ještě o dvě miliardy levnější bylo konsorcium Astaldi (Itálie) a IC Ictas (Turecko). Ředitelství silnic a dálnic ho ale vyřadilo.

Salini Impregilo je v poslední době propíraná především na Slovensku, kde se potýkala s velkými problémy na stavbě úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu od počátku provázejí spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů. Italové ze stavby odešli.

Pro stavbu zmíněného úseku D3 bylo třeba získat 24 stavebních povolení, uzavřít 239 kupních smluv, 208 nájemních smluv a 162 smluv o zřízení věcných břemen. Stavba zahrnuje 24 mostů, největší překlene údolí Malše a bude měřit 780 metrů. Hotovo by mělo být v září 2022. Ve stejném okamžiku by se měl otevřít severní úsek obchvatu, na který ŘSD ve středu uzavřelo smlouvu.

Poté budou zbývat k hranici už jen tři úseky: Třebonín – Kaplice nádraží (8,6 km), Kaplice nádraží – Nažidla (12 km) a Nažidla – Dolní Dvořiště (3,5 km). Poslední úsek by měl být podle ministra dopravy Dana Ťoka hotov v roce 2025.

Jan Šindelář