Kritika se objevila ve zprávě Evropského účetního dvora o vnitrostátní vodní dopravě, kterou tento týden projednali členové kontrolního výboru Evropského parlamentu. Samotný audit se uskutečnil již v roce 2013.

Podle Jana Bukovského, zástupce šéfa Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC), auditoři nekritizovali projekt jako takový, ale namítali, že je třeba věnovat prostředky zejména do rozvoje nákladní plavby. „Již od počátku byl ale projekt splavnění do Českých Budějovic koncipován pro rekreační plavbu," upozornil Jan Bukovský s tím, že pro tento účel EU poskytla na projekt dotaci. Rozepře je tak podle zástupce ŘVC spíše sporem uvnitř Unie o to, na jaké projekty se mají uvolňovat peníze. „Užití peněz kritizuje Evropský účetní dvůr, když kontroluje Evropskou komisi, která dotaci na projekt splavnění schválila," vysvětlil Jan Bukovský.

Starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa poznamenal, že ať si auditoři myslí cokoliv, projekt zcela jistě přispěje k rozvoji turistického ruchu. „Kritizuje-li audit turistické splavnění Vltavy, pak kritizuje Evropskou komisi, která projekt schválila," dodal starosta.

Vracení dotací na splavnění? To nehrozí

Donedávna stály lodím v cestě jezy či přehrady. Odstranit tyto bariéry, to byl jeden z cílů projektu splavnění Vltavy. Výstavbou plavebních komor, tedy jakýchsi výtahů pro lodě, nebo vyhloubením koryta v úseku z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou projekt malým i větším plavidlům brzy umožní dostat se bez překážek z jihočeské metropole až k Orlické přehradě.

Záměr splavnění Vltavy se ovšem ocitl v hledáčku auditorů Evropského účetního dvora, kteří kritizují Evropskou komisi za to, že na projekt poskytla dotaci. Důvodem je fakt, že projekt neslouží k rozvoji nákladní plavby, ale té rekreační. Že by kvůli kritice bylo nutné vracet více než půlmiliardovou dotaci, kterou na splavnění Vltavy EU poskytla, to podle zástupce šéfa Ředitelství vodních cest ČR Jana Bukovského nehrozí.

„Postupujeme podle platných smluv o financování," ujistil Jan Bukovský. Doplnil, že kritika Evropského účetního dvora je směřována hlavně do budoucna, a proto v novém období financování do roku 2020 už nebude možné na budování infrastruktury pro rekreační plavbu získávat z evropského měšce žádné peníze. Dotace podpoří hlavně infrastrukturu pro nákladní plavbu.

Projekt splavnění Vltavy, který má i své kritiky, jižním Čechám podle všeho pomůže. Jan Flíček z Povodí Vltavy očekává, že po dokončení splavnění jihočeské Vltavy se zájem výletníků zvýší. „Vždyť stačí, aby si i ten, kdo nikdy v lodi neseděl, půjčil v Budějovicích malý člun a může s ním doplout až k Orlíku," popsal Deníku před časem. I když se dá čekat, že na řece bude mnohem více rušno než dosud, o Vltavu se Jan Flíček nebojí. „Ta snese hodně."