Čtyři roky po úspěšném ukončení inženýrské akademie ve Vídni předložil knížeti Josefu I. Adamovi ze Schwarzenberku v roce 1774 odvážný projekt na stavbu svahového plavebního kanálu, který by umožnil levnou dopravu dřeva z nepřístupných pralesů Šumavy v povodí Vltavy přes hlavní evropské rozvodí do řeky Große Mühl a dále do Dunaje. Schválen byl až knížetem Janem ze Schwarzenberku v roce 1779 a samotná stavba začala až po deseti letech. V roce 1893 byla dokončena první část dlouhá 39,9 kilometru. Tak zvaný starý kanál vede od potoka Zwettelbach k Jelenímu potoku. V celé délce 59,9 kilometru byl dokončen až po Rosenauerově smrti v letech 1881 až 1882.
Stavba, která sloužila k dopravě palivového dříví ze Šumavy do Vídně, prochází od osmdesátých let minulého století postupnou náročnou a nákladnou rekonstrukcí. Pravidelně se v oblasti potoka Ježová – Iglbach, na Jeleních Vrších nad Novou Pecí a nedaleko bavorských hranic provádí ukázkové plavby dříví doplněné také o kulturní folklorní program.
Zítra čtěte: Jindřichův Hradec – první veřejné elektrické osvětlení.