„Koupili jsme synovi lyže na hory. Pod stromečkem jsme mu je jenom slíbili a udělali jsme dobře. Jsou teď ve slevě," radovala se z dobrého nákupu Iveta Kadlecová z Českých Budějovic. Za týden, kdy si na koupi dárku počkala, ušetřila více než dva tisíce korun.

A že se lidem na slevy vyplatilo čekat, dokládá nynější mumraj v obchodních centrech. Jen pár dnů po svátcích je v nich stejně živo jako před Vánocemi.

V nákupním centru Géčko mířily spousty lidí do prodejny elektra. Velké cedule hlásající obrovské slevy přilákaly i manžele Trollerovy, kteří přijeli za nákupy do Budějovic z Husince.

„Jeli jsme se jen podívat do Globusu, ale zašli jsme i sem. Koupili jsme tyčový mixér, byl ve slevě a hodí se nám," řekl Miloslav Troller.

Také ve vedlejším obchodě s kabelkami svítily už na dálku cedulky se zlevněnými cenami. Ty byly o stovku i dvě levnější než původní částky. „Lidi teď chodí a nakupují, je to znát na tržbách," potvrdila prodavačka malého obchůdku.

Spolu s povánočními výprodeji se ale také množí případy nespokojených zákazníků. „Denně máme pět šest podnětů od lidí," potvrdil Deníku Karel Havlíček z České obchodní inspekce. Podle něj jsou spotřebitelé často zmatení, když u zboží není přesně uvedena konečná cena a musí si ji podle slevy dopočítávat nebo je jim nesprávně odečtena u pokladny.

V nákupních centrech teď nenarazíte na výlohu, která by nelákala zákazníky na velké slevy. Zboží se dá pořídit za polovinu i méně než před Vánocemi. Například v OC Mercury můžete koupit zimní bundu za osm set korun zlevněnou z necelých dvou tisíc, boty za 799 z původních 1699 nebo podprsenku za 75 korun, která před svátky stála tři stovky.

Sedmačtyřicetiletá Monika Podlešáková ze Zlivi si udělala radost párem kozaček. O několik dní později ten samý pár viděla v obchodě o tisíc korun levnější. „Původně stály dva tisíce tři sta. Někdy jsou povánoční slevy dost vysoké, možná i díky tomu, že zrovna zbývá několik posledních párů s neobvyklou velikostí," komentovala.

Ne všechny slevové akce jsou ale v pořádku. „Zákazník musí znát konečnou cenu už když si zboží vybírá, aniž by musel cokoliv sám počítat nebo se musel někoho ptát," řekl Karel Havlíček z České obchodní inspekce. Právě v tomto základním požadavku, který stanovuje spotřebitelský zákon, obchodníci nejvíce chybují.

Českobudějovičtí inspektoři se v těchto dnech více zaměří právě na povánoční slevy a výprodeje. Provádějí vlastní šetření, ale reagují i na podněty zákazníků. „Pokud dojde k porušení zákona, dáváme pokuty ve výši jednoho až deseti tisíc korun," informoval Havlíček.

Podle něj by si hlavně měli lidé uvědomit, jestli výrobek, který si kupují ve slevě, má skutečně deklarovanou hodnotu. „Měli jsme případ, kdy zákazník koupil ve zlatnictví běžný zlatý řetízek za dva a půl tisíce korun, který byl zlevněný z pěti tisíc. Běžná cena takového řetízku je ale dvanáct set," dodal Havlíček.

Častým problémem, kdy se zákazníci marně v obchodě rozčilují, je výměna nebo vracení koupeného zboží. „Většina lidí si myslí , že když si koupí věci v obchodě, mohou je ze zákona vrátit. To se ale hluboce mýlí," poukazuje na časté stížnosti Libuše Oulehlová z českobudějovického Sdružení obrany spotřebitelů. Mnoho obchodních řetězců tuto možnost nabízí, ale automaticky na ni zákazník právo nemá.

Lidé slevy milují, ne všichni jsou z nich ale nadšení. „Nejsem příznivkyně vánočních slev. Zákazníci se jich často dožadují i v době před svátky. Je to způsobeno obchodní politikou velkých řetězců, která se neslučuje s normálním podnikáním. Doba na prodej za normální marži, která nám pokryje režii, je krátká, zatímco ceny a náklady stoupají každý rok," vysvětlila podnikatelka Monika Jindrová, která vlastní několik obchodů v centru Budějovic.

„Někteří obchodníci před Vánoci zvýší prudce ceny, aby pak mohli inzerovat třeba sedmdesátiprocentní slevy," dodala s tím, že to není férové jednání. Výše slev a jejich načasování často závisí na dodavateli. „My máme věrnostní slevy pro pravidelné zákazníky, k tomu navíc vždy od 2. ledna platí slevy třicet procent do vyprodání zásob. Většinou zhruba do poloviny února," doplnila Jindrová s tím, že taková sleva platí ve všech řetězcích po celé republice.

Lednovým a únorovým slevám Jindrová rozumí. „Je to jediná šance, jak se vyprodat ze zásob před novou jarní kolekcí, nové zboží dostáváme už třeba od poloviny ledna. Na poslední kusy, například hodně velké velikosti, potom slevu dáváme.