Zakázku získalo italsko-slovenské sdružení firem Salini Impregilo a Doprastav, práce si rozdělí rovným dílem. Smluvní cena činí 5,8 miliardy bez DPH, což toto dílo řadí na českém území mezi nejnákladnější v tomto desetiletí a zároveň největší, které získala zahraniční firma.

Dostavba dálnice D11.
O měsíc rychleji a dráž. Stát podepsal smlouvu na dostavbu dálnice D11

Salini Impregilo je v poslední době propíraná především na Slovensku, kde se potýká s velkými problémy na stavbě úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je 7,5 kilometru dlouhý tunel Višňové. Stavbu od počátku provázejí spory investora se zhotovitelem o peníze a neplnění termínů, mluvilo se i o odchodu Italů ze stavby. Problém nyní řeší mezinárodní komise a práce na tunelu podle slovenských médií fakticky stojí.

Sedmnáct mostů

ŘSD zatím neupřesnilo, kdy hodlá poklepávat u Budějovic základní kámen, mělo by se tak ale stát co nevidět, podle dřívějších vyjádření v únoru či březnu.

Ministr dopravy Dan Ťok přitom doufal, že výstavba začne ještě na konci loňského roku. "Ve výstavbě tak bude závěrem letošního roku 204 kilometrů nových silnic," citovala Česká televize v listopadu loňského roku Ťoka. Tak se však nestalo.

Hejtmanka Jihočeského kraje Ivana Stránská už tak tak optimistická nebyla. „Termínu zahájení ještě v roce 2018 jsem nevěřila. Vím, jaké problémy provázejí přípravu velkých dálničních staveb,“ řekla ČT.

Součástí stavby bude mimo jiné sedmnáct dálničních mostů, přeložka železniční trati, nadchod pro zvěř nebo tři mimoúrovňové křižovatky. Stavba potrvá tři a půl roku, hotovo by mělo být v létě 2022.

Stavba dálnice D11 u Hradce Králové.
Po dálnici do Krkonoš? Ano, ale jen z polské strany

ŘSD si jako zhotovitele nakonec vybralo druhého v pořadí, když s nejnižší cenou (3,9 miliard korun) přišlo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC Ictas. To bylo vyřazeno a jeho námitky ŘSD zamítlo.

Horší je to ale se severní částí obchvatu v úseku Úsilné – Hodějovice, která je zatím u antimonopolního úřadu. Stavby úseků nemusejí být zahájeny ve stejnou dobu, ŘSD je chce ale zprovoznit ve stejný okamžik.

Stavba má výrazně ulevit krajskému městu od tranzitní dopravy a řidičům zjednodušit cestu na jih, například do rakouských hor nebo k moři.

Ilustrační foto
Příprava dálnice D52: vzniknou nové silnice mezi blízkými obcemi