Díky listopadové nárazové odorizaci v distribuční plynové soustavě nahlásili lidé v jižních Čechách meziměsíčně více než trojnásobné množství úniků plynu. Technici společnosti E.ON tak řešili 53 případů. Z toho 44 jich bylo odhaleno na zařízení odběratelů, za které jsou zodpovědní vlastníci nemovitostí. Lidé by měli být obezřetnější a nepodceňovat pravidelné kontroly svých plynových zařízení.

Na začátku každé topné sezony provádí E.ON pravidelnou odorizaci zemního plynu. Jedná se o preventivní akci, která má odběratele jednoduchým způsobem upozornit na případy, kdy jim doma ze spotřebiče nebo přívodního potrubí uniká plyn, a to i ve velmi malém množství. Do zemního plynu, který je normálně bez zápachu, se dá více než trojnásobné množství odorantu, který mu dodává sirný zápach a pomáhá najít i drobné úniky, které nejsou za normálního stavu lidským čichem odhalitelné.

Že má akce smysl, potvrdil i letošní listopad. Společnost E.ON zaznamenala téměř trojnásobný počet hlášení o únicích plynu oproti říjnu. V říjnu tohoto roku řešili technici 19 případů. Z toho jich bylo 13 na zařízení zákazníka a šest na distribuční soustavě. V listopadu se počet hlášení vyšplhal na 53, přičemž 44 závad bylo identifikováno na straně zákazníka. Oproti loňskému roku jsou lidé ještě více ostražití, protože rozdíl v počtu hlášení poruch v měsíci, kdy odorizace probíhala, vzrostl meziročně na dvojnásobek. „Čísla přičítáme lepší komunikaci a využití moderních kanálů. Díky tomu se zvyšuje i povědomí o odorizaci,“ upozorňuje Filip Mileret z českobudějovického dispečinku E.ONu, který pokrývá distribuční území jižních Čech a okresu Pelhřimov.

„Když dostaneme hlášení o úniku zemního plynu, vyjíždí na místo okamžitě náš montér, aby zjistil, jaká je tam situace. Nikdy nic nepodceňujeme,“ říká Tomáš Vacek, vedoucí správy a provozu zemního plynu E.ON Distribuce. Připomíná, že lidé mají při jakémkoliv zjištění zápachu plynu vždy volat bezplatnou poruchovou linku 1239. Montér na místě prověří situaci a zajistí bezpečnost. Třeba tím, že uzavře hlavní uzávěr plynu (HUP). Pokud je chyba na straně zařízení distributora, vyřeší ji na své náklady E.ON.

Jak ale ukázal i letošní listopad, většina závad bývá na zařízení odběratelů. Ta začínají hlavním uzávěrem plynu a vyjma plynoměru, který je majetkem distributora, končí samotnými spotřebiči. Opravu pak musí zajistit odběratel nebo vlastník nemovitosti. Ideálně tím, že kontaktuje odbornou plynoinstalační firmu. „Často se nám stává, že lidé chtějí následnou opravu po nás, ale ze zákona to není v naší kompetenci. Jejich zařízení není v našem majetku. V krajním případě závadu opravíme, ale je to na náklady odběratelů a musí počítat s fakturou,“ přibližuje Tomáš Vacek. I proto upozorňuje, aby lidé nezanedbávali prevenci a své plynové zařízení si nechávali pravidelně kontrolovat odbornou firmou. Závady a úniky na zařízení odběratelů nezjišťuje E.ON jen při odorizaci, ale také při pravidelných kontrolách své sítě. „V takových případech vyzveme odběratele k odstranění závady. Pokud je závažnější, musíme kvůli bezpečnosti uzavřít hlavní uzávěr plynu a informovat odběratele,“ dodává Tomáš Vacek.