V Německu spustí celostátní alarm 8. prosince v 11 hodin. Testovány budou nejen sirény, ale také mobily, televize a rádia. Poslední takový test byl 10. září 2020. Mnoho sirén tehdy nefungovalo, varovné signály přicházely opožděně. Tentokrát chce spolkový úřad ochrany obyvatelstva dosáhnout více lidí.

Hlášení na mobily má vysílat systém Cell Broadcast, podobný SMS. Sdělení o poplachu sirénou se má objevit i na displejích telefonů, které budou v módu "ticho" nebo "nicht stören". Provozovatel zmiňuje, že příjem varování může být podle druhů telefonů individuálně "potlačen", ale signál o nejvyšším nebezpečí ne. Některé země EU systém užívají už déle, v Německu má zahájit regulérní provoz koncem února 2023.

Po 14 letech našli vraha

Italská policie vypátrala vraha, který zabil před 14 lety 49letou ženu z Turína. Z činu je podezřelý Maročan. Odpykává si čtyřletý trest za drogové delikty a srovnání jeho DNA přivedlo vyšetřovatele i k obvinění ze staré vraždy.

Mrtvola ženy byla nalezena 4. října 2008 v lesíku u Völkermarktu poblíž Jižní dálnice A2. Byla znásilněna, škrcena a usmrcena čtymi výstřely z pistole. Pachatel ji pak vysvlékl, polil benzínem a zapálil. Bouřka se silným deštěm zabránila, aby mrtvola zcela shořela. Našel ji pak kolemjedoucí cyklista. Identifikována byla jako Anna T. dva roky poté podle zubní protézy, která vedla k turinskému zubaři.

DNA na mrtvé vedla k Marokánci, který žil stejně jako oběť v Turíně. Měl být tehdy přítelem Anny T. Oba byli v říjnu 2008 na dovolené v Rakousku.

Spor o čtyři nahé ženy

Čtyři nahé ženy, blonďaté a silné, se očividně zalíbily Adolfu Hitlerovi. Obraz koupil a zavěsil jej nad krb v centrále NSDAP. Nyní triptych visí v Pinakotéce moderny v Mnichově a zlobí malíře Georga Baselitze (84), napsal Donaukurier. Požaduje svěšení těchto prací - trojdílného díla "Čtyři elementy" jako alegorie ohně, vody, vzduchu a země od nacistického malíře Adolfa Zieglera.

"Triptychon uráží své okolí! Je šokující, že nacistická propaganda v této ušpiněné podobě je možná v mnichovském muzeu," napsal Baselitz generálnímu řediteli státních sbírek malířství Bernhardu Maazovi a bavorskému ministru kultury Markusi Blumemu.

Baselitz označuje Zieglera za přisluhovače Adolfa Hitlera a Josefa Goebbelse, za jednoho z předních reprezentantů nacistické politiky umění. Má za neúnosné, že v blízkosti Čtyř elementů visí díla umělců, kteří byli nacisty pronásledováni. Navíc dominuje tato práce svou velikostí prostoru a působí propagandisticky.

Vedoucí sbírek Bernhard Maaz a kurátor Oliver Kase výtku propagandistického působení obrazu, který byl za nacismu oblíbeným motivem pohlednic. odmítají. V nově upravené trvalé výstavě «Mix & Match» byl triptych pro veřejnost obsáhle komentován a vysvětlen. Od roku 2015 je opakovaně vidět, že kritické střetnutí s uměním nacismu je důležitým úkolem muzeí umění, řekli DPA. Ukazuje ideologické a manipulativní normování tělesných ideálů proti avantgardě s její růzností identit a pojmů krásna jako pozic tolerantnosti a otevřenosti.

Také ministr kultury Blume na dopis reagoval. "Slovo Georga Baselitze, jednoho z nejdůležitějších umělců současnosti, má přirozeně váhu," řekl. "Požádal jsem Bavorské státní sbírky malířství, aby s Georgem Baselitzem navázaly kontakt a s jeho argumenty se vypořádaly."

Baselitzův pohled respektují i Maaz a Kase. "Kritické reakce a diskuse máme v kontextu s nacistickým uměním za důležité a nezbytné. Tato výměna předpokládá, že umění nacismu je vidět v originále. Pokračující skrývání problematického umění nevede ke kritické diskusi, ale k pokračování tabuizace."

Oba pak pohlížejí do budoucna. "Naše generace musí najít cestu k historicky věcnému zabývání se uměním nacismu stranou moralizujících výtek, jak už to potěšitelně začalo před několika lety a je odborným světem a velkou částí veřejnosti oceňováno," napsali. Právě v Mnichově, který byl v roce 1937 první stanicí výstavy s názvem "Zvrhlé umění", je pro mladší generace nutné zaobírat se touto těžkou kapitolou německých dějin umění bez tabuizování a démonizací.