Šest dalších aut demonstranti pomazali barvami. Kvůli spuštěnému požárnímu alarmu museli středisko opustit návštěvníci. Zasahovalo asi 40 policistů, kteří nalepené uvolnili a zadrželi. Podle prvních odhadů nadělali aktivisté škody ve více desítkách tisíc eur. Demonstrovali prý za odchod od fosilního pohonu dopravních prostředků… 

Jel skoro dvoukilometrový vlak

Rhétská dráha ve Švýcarsku se v pátek zapsala do Guinnessovy knihy rekordů. Akci organizovala ke 175 letům švýcarských drah SBB. Trasu 25 kilometrů dlouhou v Graubündenu projel vlak dlouhý skoro dva kilometry, podle uděleného diplomu "nejdelší cestovní vlak na světě na úzkokolejce".

Problém jízdy byla koordinace sedmi zapojených strojvedoucích. Museli 2990 tun těžký vlak zrychlovat a brzdit současně. K tomu jim civilní obrana poskytla polní telefon s kabelem od prvního k poslednímu mašinfýrovi.

Rádio ani mobily by nemohly na trase s mnoha tunely současné spojení zajistit. Spojení vypadalo takto: vedoucí projektu Peter Klima v první lokomotivě zavelel například: Pozor, brzdíme teď na 20 procent brzdové energie: Tři, dva, jedna - brzdit! Přitom nesměli všichni brzdit naráz, protože obrovská energie by vyvolala přepětí v síti…

Vlak jel rychlostí 35 km/h na trati, která je světovým kulturním dědictvím, mezi Thusem a St. Moritzem. Úsek od Predy přes Bergün a šestiobloukový viadukt přes údolí řeky Landwasser, starý 120 let, dlouhý 140 a vysoký 65 metrů, vedl přes mosty a okružným tunelem nutným k tomu, aby se na malém prostoru překonaly velké výškové rozdíly. Na 25 kilometrech trati dělaly celkem 789 metrů…

Rekordně dlouhý vláček.Rekordně dlouhý vláček.Zdroj: Deník/DK

Podle listu FAZ byl vlak dlouhý 1,91 km, těžký 2290 tun a jel přes 48 mostů a skrze 22 tunelů na horské trati v kantonu Graubünden. V šestém ze 25 spojených hnacích vozech sedělo 150 vybraných cestujících. V cíli v Alvaneu, o skoro 800 výškových metrů níž, souprava překonala světový rekord, který držel od roku 1991 vlak z Gentu do Ostende délkou 1,7 kilometru… Vlak byl na cestě 1:10 hodiny, déle než plánovaných 46 minut. Podle ředitele RhB Renato Fasciatiho se na tom podepsalo i pomalejší vystupování hostů v Bergünu. Tam sledovalo průběh jízdy dalších asi 3000 lidí. Firma Märklin se při tom postarala o světový rekord vlaku v miniformátu o délce 80 metrů, v měřítku 1:22,5.

Ten "opravdový" byl podle oficiálních údajů dlouhý 1906 metrů. Trať z Predy do Alvaneu je dlouhá 24 930 metrů. Překonává výškový rozdíl 789,4 metru. Nejdelší tunel na ní je tzv. Greifensteintunnel před Filisurem se 698 metry. Při brzdění bylo vyvoláno 4000 kWh energie. Kromě sedmi strojvůdců bylo v osádce ještě 21 techniků…

Rekordní říjen

Říjen 2022 byl nejteplejším říjnem od začátku záznamů v roce 1767, napsaly v neděli OÖN. V Rakousku byl o 3,3 stupně teplejší než průměr 1991-2020. V sobotu zaznamenali v Sulzbergu ve Vorarlbersku se 25,1 stupně "nejopožděnější" letní den ve výškách přes 1000 metrů. V noci na neděli měli zase na Kolomansbergu v Solnohradsku (1113 m) se 20,4 stupně nejopožděnější tropickou noc v těchto výškách v historii.

Říjen byl také extrémně suchý. V Rakousku spadly jen asi dvě třetiny obvyklých srážek.

Šla spát se škorpionem

Když šla designérka Sarah Seidelová (41) ze Zwettlu (okr. Urfahr-venkov) v pátek spát, ucítila kolem 21.45 hodiny něco na paži. Rozsvítila a našla ve své posteli škorpiona! Vyzvala devítiletého syna, aby přinesl nějakou skleničku, aby ji překlopili na asi tři centimetry velkého vetřelce. Utekl nejspíš z cestovní tašky, kterou předtím na postel odložila. Měla ji s sebou na dovolené v Chorvatsku v půlce srpna… Předala pasažéra zachráncům zvířat. Tam jí vysvětlili, že škorpion vydrží i měsíce bez potravy, a že jeho bodnutí je pro lidi jen vzácněkdy nebezpečné…

Paní Sarah s úlovkem.Paní Sarah s úlovkem.Zdroj: Deník/OÖN/privat