Když jich nebude dost, možná se místo vlaků na dvou místech objeví autobusy.

Kraj přispívá železnici na tak zvanou prokazatelnou ztrátu. Jenže jeho pokladna není bezedná. „České dráhy požadují nárůst až o devět procent, to z pohledu kraje možné není," říká Ivan Študlar ze společnosti JIKORD, která za kraj o dopravě vyjednává. Jihočeši nabízejí oproti loňsku navýšení o tři procenta, v podstatě o inflaci.
Pokud se vyjednávající strany nedohodnou, mohlo by podle Ivana Študlara dojít na krizovou variantu. Na Českobudějovicku by se týkala trati Číčenice – Týn nad Vltavou.

Místo vlaků by zde začaly jezdit autobusy. „Určitě by to bylo špatné, vlak je jeden ze způsobů, jak se třeba dostat do práce. Autobusy, to by byl začátek konce," netají ale své obavy z takového řešení Petr Macháček, starosta Temelína, přes který zmíněná trať vede. Podle tiskové mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové požaduje firma více peněz kvůli odpisům nových vozů, vyšším cenám energií nebo vyššímu poplatku za užívání dopravní cesty. Přesnou částku ale nechtěla uvést.

V novém jízdním řádu by ale vlaky mohly i přibýt. Například hojně využívaný odpolední spoj z Českých Budějovic směrem na Číčenice, který jezdí zatím jen ve školním roce, by mohl vozit cestující celý rok. Uvítali by to třeba ve Zlivi.

V souboji s autobusem si může železnice připsat nečekané body

V souboji silnice versus železnice dnes ohledně zájmu cestujících vítězí spíše silnice. Přesto v mnoha místech nedají na železnici dopustit.

Například cesta z Českých Budějovic do Zlivi trvá vlakem patnáct minut, autobusem je to o mnoho déle. „Když jede autobus po obcích v okolí, je to pro nás okružní jízda po jižních Čechách," posteskl si starosta Zlivi Jan Koudelka a dodal, že nejdelší jízda z Budějovic trvá i 50 minut. Vlak je důležitý třeba i pro Petříkovské. „V Petříkově není autobusová doprava. Lidé jezdí do práce, do škol," zdůrazňuje ohledně vlaků starosta Luděk Bína, ale chválí si, že ani u nich by spojů ubývat nemělo. Jen by v některých časech uvítali vlaky s větší kapacitou.

Ta bývá občas napnutá i na trati z Českých Budějovic do Vyššího Brodu. Využívají ji i „dálkoví" turisté. „Jedeme z Brna na vodu," uvedla v budějovické nádražní hale Klára Šeďová za velkou partu a spolu s kamarádkou Annou Novotnou z Vyškova doplnila, že i přes výluku na cestě jsou hlavně rádi, že vlak jede.
Rychlíkové spoje ale neobjednává u Českých drah kraj, nýbrž ministerstvo dopravy. I to komplikuje vyjednávání o jízdním řádu, který začne platit za pár měsíců.