Výběrové řízení na dodavatele stavby se jednoduše ukázalo být oříškem, který ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR nedokáží rozlousknout.

Jakmile totiž hodnotící komise vloni vybrala zhotovitele někteří konkurenti nelenili a rozhodnutí komise napadli. Nakonec dosáhli toho, že se vítězná nabídka znovu posuzuje v tom smyslu, zda nebyla schválně podhodnocena pod výrobní náklady. Jenže nové posuzování trvá už několik měsíců…

Pro mnohé řidiče nebo třeba obyvatele Borku je každé zdržení citelné. Dálnice by totiž měla krajskému městu dopravně ulehčit. Situaci proto sledují i českobudějovická radnice nebo kraj. Zdržování stavby se nelíbí jihočeskému hejtmanovi Jiřímu Zimolovi. „Připadám si jako ve špatném snu," vyjádřil se nedávno k průtahům při realizaci dálnice Jiří Zimola.

Ministerstvo dopravy nebo ŘSD už sice několikrát slíbily, že dohady skončí a začne se stavět. Termíny naposledy konec roku 2014, však míjejí a stále není známo, zda nová hodnotící komise potvrdí původního vítěze, nebo vyřkne jiný soud. A kdy bude konečně znám dodavatel stavby, už raději neodhaduje ani ŘSD. „Komise si vyžádala další analýzy. Termín konečného rozhodnutí nelze předpovědět," uvedl nejnověji pro Českobudějovický deník tiskový mluvčí ŘSD Jan Studecký. Nové analýzy k úseku Borek Úsilné se týkají nejožehavější otázky ceny.

Dálnici nabídli levně

Kvůli ceně nabídnuté za státní zakázku se zdržuje dokončení výběrového řízení na dálnici D3 pro úsek Borek Úsilné. Projekt původně odhadl hodnotu plánované stavby na necelé dvě miliardy korun. Vítězná Skanska údajně nabídla, že úsek postaví asi za polovinu a tvrdí, že to není záměrně podhodnoceno. Konkurenti to ale napadli, úřady věc zkoumají a výsledek je, že výběrové řízení stále není ukončeno, takže se nestaví… Ani budoucí investor Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR, neví, kdy by se mohlo s akcí začít a hodnocení nechce komentovat. „Výsledky hodnocení nejsou až do rozhodnutí komise veřejné," říká Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.

Problémy má bohužel i další chystaný úsek dálnice (Úsilné Hodějovice). Tam se zase debatuje mezi ministerstvem dopravy, ŘSD a Budějovicemi o možných úsporách, třeba o snížení počtu sjezdů z dálnice. Zástupci českobudějovické radnice pojedou do Prahy v polovině ledna. Podle náměstka primátora Františka Konečného je možné, že by v okolí Českých Budějovic byly jen tři sjezdy z dálnice. Radnice ale zároveň trvá na tom, že to musí být součástí širšího řešení. Aby se spolu s dálnicí hned stavěla třeba i takzvaná jižní tangenta. Ta má odvádět dopravu z dálnice směrem na Český Krumlov a chránit například Roudné před tranzitním provozem. Jižní tangentu ale připravuje kraj a ten by měl vše stihnout včas