Delvita je dalším obchodním řetězcem, který opouští český trh – před dvěma lety v zemi skončil Meinl, vloni Carrefour. Belgická společnost Delhaize prodala svou síť prodejen Delvita v České republice německé společnosti Rewe Group, jež u nás provozuje supermarkety Billa a diskonty Penny Market.
V jižních Čechách se tak počet supermarketů Billa zdvojnásobí. Místo původních pěti jich tak bude v regionu od příštího týdne deset. Přitom se nejvíc rozšíří síť Billy v krajských Českých Budějovicích, kde najdou nově zákazníci místo nynějšího jednoho nově čtyři supermarkety.

Celá transakce stojí Rewe Group necelé tři miliardy korun. Posílí za to významně svou obchodní pozici na tuzemském trhu. Přitom deset největších obchodních řetězců v oblasti rychloobrátkového zboží již teď ovládá přes 60 procent trhu. Jejich obrat podle Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research roste výrazně rychleji než u zbývajících čtyř desítek obchodníků. „Počátkem devadesátých let byl obrat deseti největších obchodníků a zbytku vyrovnaný, nyní má prvních deset dvojnásobný obrat než zbytek,“ řekl Skála.

Všechny obchody Delvita jsou uzavřeny, aby se příští pondělí otevřely v novém kabátě. Sortiment se zřejmě bude měnit průběžně, stejně jako vnitřní uspořádání.

Billa chce ze zahraničí do Česka přenést i nové služby. Jednou z nich je prodej zájezdů do světových zemí přímo na prodejnách. „Chceme, aby si zákazník koupil poukázku a o nic jiného se už nemusel starat,“ řekl nedávno generální ředitel Billy ČR Jaroslav Szczypka. Uvažuje se také o zavedení samoobslužných pokladen, a to v horizontu dvou let. To by umožnilo zákazníkům vlastnoručně namarkovat zboží a bez asistence prodavačky zaplatit v automatu.

Obecně vedení Rewe Group očekává po nakoupení obchodů Delvita posílení pozice na tuzemském trhu, protože prodejny Delvita jsou vhodně strategicky rozmístěny. Koncept obchodů a firemní strategie se obecně blíží konceptu a strategii Billy, což je pro situaci přínosem. Transakce ve svém důsledku povede k expanzi Billy po celém území republiky. Podle generálního ředitele Szczypky chce v příštích asi šesti letech otevřít přibližně dalších padesát prodejen. Sortiment mají doplnit kvalitní biopotraviny, jež mají být široce zastoupeny a prodávány pod vlastní značkou. Očekává se také rozšíření kvalitnějšího a luxusního dražšího zboží.

Do čtvrté pětiletky existence na českém trhu vstupuje Billa s velkými předsevzetími a velkým sebevědomím. Billa využívá české dodavatele (až devadesát pět procent všech dodávek). Ti zahraniční sortiment jen doplňují, aby byl bohatší.