V rámci Jihočeského kraje se v roce 2023 stalo celkem 15 dopravních nehod s vlakem na železničních přejezdech. „Při nich dvě osoby zemřely, čtyři byly těžce zraněny, šest bylo zraněno lehce a celková odhadnutá škoda dosáhla výše přes 13,5 milionu korun,“ uvádí čísla tiskový mluvčí jihočeské policie Milan Bajcura.
V roce 2022 jich bylo 13 (3 x úmrtí), v roce 2021 to bylo 19 nehod (2 x úmrtí), v roce 2020 se jednalo o 14 případů (2 x úmrtí). „Samozřejmě, že téměř u všech nehod bylo příčinou vjetí na železniční přejezd v době, kdy byla dávána výstraha přejezdovým zabezpečovacím zařízením, nebo bylo-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak na přejezdech, které nejsou zabezpečeny světelnou signalizací, popřípadě i závorami,“ dodává Milan Bajcura.
Zákonitě se pozornost veřejnosti obrací k bezpečnosti přejezdů. Správa železnic ročně do této oblasti investuje zhruba dvě miliardy korun. „Za loňský rok jsme zmodernizovali 124 přejezdů za téměř 2,2 miliardy korun. Letos by k nim měla přibýt další stovka míst, plánovaná investice dosahuje téměř 1,8 miliardy korun. Celkově se od roku 2015 podařilo zvýšit zabezpečení na více než 1300 přejezdech,“ uvádí tisková mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Pro zamezení nehodám z nepozornosti instaluje Správa železnic závory osazené led diodami, které zvyšují pozornost řidičů především za snížené viditelnosti. Bezpečnost na přejezdech posilují také kamery, které automaticky detekují přestupky. To se například týká Vendryně u Třince. Už rok zde funguje inteligentní kamerový systém, který umí zaznamenávat přestupky řidičů. Jde zejména o vjezd na koleje ve chvíli, kdy je spuštěná výstražná signalizace. „Kamerový systém ve Vendryni funguje od začátku loňského roku. Do jeho závěru zaznamenal celkem 280 přestupků. Viníci vjeli na přejezd v době, kdy byla kvůli blížícímu se vlaku spuštěna výstražná signalizace,“ dodala Nela Eberl Friebová. Následné pokutování hříšníků na základě záznamů z kamer provádí Městský úřad v Třinci, který už vybral částku 682 tisíc korun. Inteligentní kamery nyní Správa železnic testuje také na přejezdu ve Studénce, jejich instalaci prověřuje u dalších 33 lokalit.
Ale zpátky na jih Čech. Jaká křížení silnic s kolejemi považují policisté za nejrizikovější? „Mezi nejhorší železniční přejezdy patří ty, které nejsou zabezpečeny výstražným zařízením se závorami, nacházejí se v místech s vyšší traťovou rychlostí a díky jejich orientaci (východ x západ) u nich může docházet k omezení výhledu na trať nebo na přejezdové zabezpečovací zařízení. Dále můžeme mezi nebezpečné přejezdy zařadit i ty, kde řidiči jezdí po paměti, provozovatel dráhy náhle změní časy jízdního řádu nebo zde motoristé potkají ojedinělý vlak nákladní,“ tlumočí vyjádření policejních znalců Milan Bajcura.
Podle správy železnic je další oblastí, jak posílit bezpečnost na železnici, rušení přejezdů, což se loni podařilo na více než šesti desítkách míst. Namísto přejezdů, kde je vysoká intenzita silničního nebo železničního provozu, se pak budují nadjezdy nebo podjezdy. Přejezdy mohly být na jihu Čech zrušeny například díky dokončené modernizaci na 4. koridoru. Jde o úseky Soběslav – Doubí a Sudoměřice – Votice.
Co říci závěrem? Že opatrnosti není nikdy dost a červená vždy znamená nebezpečí. Téměř u všech nehod totiž auta vjela na železniční přejezd v době, kdy přejezdové zabezpečovací zařízení dávalo výstrahu, nebo bylo-li již na přejezdech, které nejsou zabezpečeny světelnou signalizací, popřípadě i závorami, vidět nebo slyšet přijíždějící vlak.