V prvním pololetí roku 2020 se podle statistiky Drážní inspekce na jihočeských železničních přejezdech stalo dvaatřicet střetů s vlakem.

Při nich zemřelo šest lidí. Ve srovnání se stejným obdobím roku loňského bylo sice na jihu Čech letos nehod o dvě méně, ale zbytečně zmařených lidských životů o dva více!

Tragický střet auta s vlakem na železničním přejezdu u Nedabyle na Českobudějovicku si vyžádal lidský život.
VIDEO: Osobní vlak se u Nedabyle střetl s autem, řidič na místě zemřel

"I když aktuální statistiky nehod na železničních přejezdech již nyní vykazují zhoršení v porovnání se stejným obdobím minulého roku, tak po prázdninách může být ještě hůře," varuje mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Při střetu auta s vlakem na přejezdu u Hluboké nad Vltavou 5. července 2020 nepřežil jeden člověk.
U Hluboké se srazil vlak s autem. Řidička osobáku nehodu nepřežila

Měsíce červenec a srpen jsou podle jeho vyjádření dlouhodobě v případě nehod na železničních přejezdech rizikové. "V těchto měsících evidujeme vyšší počet nehod i jejich následků," zdůrazňuje Martin Drápal. Jeho slova potvrzují i loňská čísla, kdy na jihu Čech na přejezdech o prázdninách zahynuli tři lidé. A bohužel, také nedělní tragický střet auta s vlakem u Hluboké nad Vltavou. Smutné číslo v kolonce úmrtí se tak po prvním červencovém víkendu na jihu Čech zvýšil na sedm.

Neúprosná statistika

Obecně lze říci, že v České republice každá třetí nehoda na přejezdu je smrtelná. "Zatímco v první polovině roku 2019 umírali lidé při každém sedmém střetnutí na železničním přejezdu, tak v letošním roce je smrtelná již každá třetí nehoda. Přestože počet nehod na železničních přejezdech v porovnání s předchozím rokem klesl o 38 procent, usmrcených přibylo. Za prvních šest měsíců letošního roku eviduje Drážní inspekce již 18 usmrcených, což je o 38 procent více, než za stejné období roku 2019. Téměř stoprocentní nárůst poté evidujeme v počtu zraněných při těchto mimořádných událostech," říká Martin Drápal.

Střet Davida a Goliáše

Bohužel, v případě střetu auta s vlakem je o pomyslném vítězi předem rozhodnuto, a to kvůli nepoměru hmotností obou dopravních prostředků, který připomíná Davida a Goliáše a z toho pramenící skutečnosti, že brzdná dráha vlaku může být i několik stovek metrů. Například osobní vlak při rychlosti 80 km/h zastaví za více než čtyři sta metrů, u nákladního vlaku to může být vzdálenost dvojnásobná.

Jak se chovat při přejíždění přejezdu:
Zákon o provozu na pozemních komunikacích jasně stanovuje povinnosti účastníkům silničního provozu týkajících se železničních přejezdů. Základním pravidlem je, že si před železničním přejezdem musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet a za přejezdem pokračovat v jízdě. Nejsou-li splněny tyto podmínky, nesmí na přejezd vůbec vjet. Zároveň platí, že nesvítí-li na železničním přejezdu bílé přerušované světlo, je nutné se na takovém přejezdu chovat stejně jako kdyby byl zabezpečen pouze výstražnými kříži, tedy 50 metrů před železničním přejezdem jet maximální rychlostí 30 km/h a dbát zvýšené opatrnosti. To platí i v případě, jsou-li na přejezdu závory (a bílé přerušované světlo nesvítí). Zdroj: http://www.dicr.cz/

Více o jihočeských nehodách na přejezdech najdete ZDE:

Pouták nehody na přejezdech.Zdroj: Deník