Videorecept na lahodnou květákovou polévku:

Zdroj: Youtube

Proč květáková polévka prospívá našemu zdraví

Květák patří mezi košťálovou zeleninu. Díky tomu, že obsahuje poměrně velké množství kyseliny jablečné a kyseliny citronové, je velmi dobře stravitelný. Hodí se tak i do jídelníčku lidí, kteří mají problémy se zažíváním.

Květák je také bohatý na minerály a různé vitaminy. Obsahuje například vitaminy C a K, hořčík, draslík i vápník a navíc také kyselinu listovou.

Focacciu můžete běžnými surovinami ozdobit a proměnit v malé umělecké dílo, které rozsvítí každý stůl.
Italský chléb chudých: Výbornou focacciu zvládne snadno a rychle i začátečník

„Studie navíc ukazují, že strava s vysokým obsahem zeleniny bohaté na vlákninu, jako je květák, je spojena s nižším rizikem srdečních chorob, rakoviny a cukrovky,“ uvádí web Healthline, který se zabývá zdravou stravou. Odvolává se tak na švédskou studii Příjem ovoce a zeleniny a riziko prediabetu a diabetu 2. typu a na norskou studii Příjem ovoce a zeleniny a riziko kardiovaskulárních onemocnění a rakoviny.

Květák můžete jíst i syrový. Může ale nadýmat, proto ho mnozí lidé raději jedí tepelně upravený. Zdravější, než smažený, je ale vařený v páře, orestovaný na troše másla, nebo právě v zeleninové polévce.

Přehled živin obsažených v 1 šálku nebo 107 gramech syrového květáku:

  • Vláknina: 2 g
  • Vitamín C: 58 % doporučené denní dávky (dále jen DDD)
  • Vitamín K: 14 % DDD
  • Vitamín B6: 12 % DDD
  • Kyselina listová: 15 % DDD
  • Vitamin B5 (kyselina pantothenová) : 14% DDD
  • Draslík: 7 % DDD
  • Mangan: 9 % DDD
  • Cholin (vitamin ze skupiny B) : 8% DDD
  • Hořčík: 4 % DDD
  • Fosfor: 4 % DDD ZDROJ: U.S. DEPARTMENT OF AGRICULTURE

Jak udělat lahodnou květákovou polévku

Možná ale také patříte k těm, kteří jedli květákovou polévku nepříliš dobré chuti. Třeba v dětství ve školní jídelně. Předsudků, že květáková polévka není nic moc, se ale můžete velmi snadno zbavit, když vyzkoušíte následující recept. Patří do něj i další zelenina.

„Celer dodá polévce krásně výraznou chuť díky své aromatičnosti,“ vysvětluje kuchař, který zveřejnil videorecept na svém youtubovém profilu Žádný Špeky.

Ingredience:

  • menší květák
  • polovina malého celeru
  • mrkev - 2 kusy
  • petržel - 1 kus
  • cibule - 2 kusy
  • zeleninový vývar nebo bujón
  • mléko 
  • bobkový list
  • sůl
  • pepř
  • muškátový oříšek
  • petrželová nať - čerstvá nebo sušená - na dozdobení
Batáty neboli sladké brambory jsou prospěšné pro naše zdraví.
Hranolky i placky: Hlíza, která snižuje riziko rakoviny a reguluje cholesterol

Postup:

  1. Naporcujeme si květák: rozpůlíme květák a vyřízneme košťál, zbytek nakrájíme na malé růžičky. Košťál můžeme v polévce také vyvařit. U menších květáků jej můžete nakrájet stejně jako růžičky. Pokud máme květáku dost, můžeme si některé kousky nechat na konečné dozdobení. (Během vaření polévky je orestujeme na pánvi na másle).
  2. Mrkev a petržel nakrájíme na malé kostičky.
  3. Na jemno si nakrájíme cibulku.Květáková polévkaKvětákovou polévku můžete dozdobit i jarními bylinkami.Zdroj: Deník/Kristýna Budačová
  4. Na malé kostičky si nakrájíme také celer.
  5. Do rozpáleného hrnce nasypeme všechnu zeleninu, směs osolíme a opepříme a přidáme dva bobkové listy a špetku mletého muškátového oříšku.
  6. Zeleninu necháme chvilku na sucho opékat, pak ji podlijeme asi 1 deci mléka (cca polovina hrnku), přilijeme zeleninový vývar (nebo vodu a přidáme zeleninový bujón).
  7. Vaříme do změknutí zeleniny.
  8. Bobkové listy vytáhneme (případně vytáhneme také košťál) a polévku do hladka rozmixujeme tyčovým mixérem.
  9. Dozdobíme petrželkou. Během vaření můžeme také opéct pár růžiček květáku na másle a nyní je přidat nahoru do polévky.

Náš tip:

  • do polévky můžete přidat také 2 hrsti ovesných vloček, povařte je s ostatními ingrediencemi
  • do hotové polévky přidejte trochu másla, chuť bude ještě lahodnější
  • na dozdobení můžete použít i jarní bylinky - fialky, sedmikrásky a dokonce i listy lesních jahod