Celý tým má celkem sedm členů. „Role jsme si v něm původně rozdělili takto: vedoucí, mluvčí, grafik, modelář, podpora v oblasti fyziky a výpočtů, podpora v oblasti elektrotechniky. V poslední době jsme ale dospěli ke zjištění, že každý zkrátka přispívá tím, co umí. Rozdělení rolí jsme proto zavrhli a na projektu se všichni podílí podle svých možností,“ zdůraznila členka týmu Anastázie Sedláková.

O pedagogické vedení se stará učitel fyziky Michal Daneš. „Součástí sondy budou vědecké přístroje, které zaznamenají různé fyzikální veličiny a také kamera, která pořídí snímky naší Země z takové výšky, že bude viditelné její zakřivení,“ vysvětlil.

Sdílené elektrokoloběžky v Brně.
Desítky elektrokoloběžek si ve Vyškově už brzy půjčíte s mobilní aplikací

Motivací pro studenty není pouze konečný výsledek. „Je to hlavně o proces, který by nás k cíli měl dovést. Představa vlastních dat ze stratosféry je sice lákavá, k jejich získání je ale potřeba jisté úsilí, což je zkrátka výzva! Učíme se nové věci, pracujeme s novými informacemi a poznáváme nové lidi,“ zdůraznila Sedláková.

Motivace

Většinu školního roku přitom kvůli pandemii strávili studenti doma u svých počítačů. „Každý z nich je něčím výjimečný, ale zatím neměli mnoho příležitostí, aby o sobě dali vědět,“ doplnil Daneš.

Díky práci na projektu účastníci podle svých slov nabírají zkušenosti z různých oblastí jako jsou programování, komunikace nebo management. Motivuje je tak vědomí, že jim projekt objevuje nové možnosti dalšího rozvoje.

Ze svého křesla cestují zájemci v domovech alespoň virtuálně.
Důchodci z Vyškovska cestují až do Benátek s virtuální realitou, podívejte se

Aktivita svedla dohromady studenty z celkem tří různých tříd. „Společná práce v týmu je velmi dobrá příležitost k seznámení. Zpočátku jsme byli odkázáni pouze na online schůzky a komunikaci přes sociální sítě, což nebylo příliš atraktivní. Nyní už se ale můžeme scházet osobně ve škole a skutečně spolu trávit čas, zatímco dochází také k rozvoji vztahů mezi studenty a profesorem, což považuji za velmi důležité,“ komentovala účastnice projektu.

Společně čelí náročným technickým výzvám. Podle Daneše mají k dispozici metodické vedení a materiální zajištění, ale cestou k cíli postupují úplně sami. Je to totiž podmínka výše zmíněného projektu. Musí navrhnout, sestavit a naprogramovat funkční přístroje, které sonda ponese do vesmíru.

Vyslání semen rostlin

Práce jsou v plném proudu. „Na naší poslední schůzce jsme rozbalovali balíček s jednotlivými komponenty sondy a momentálně se snažíme ověřit funkčnost hlavní desky. Mimo jiné také spravujeme svou Facebookovou stránku a plníme výzvy vedoucích projektu včetně tvoření pracovních listů. Mezi další kroky bude patřit sledování dalších zkušebních letů z Prahy, vyzkoušení funkčnosti vysílače, samotné sestavení sondy a plnění dalších výzev,“ prozradila Sedláková.

Se sondou zároveň zvažují vyslání semen rostlin, aby je po návratu z mise nechali vyrůst. „Zvažujeme lípu, kterou studenti následně vysadí do země v blízkosti naší školy. Tento vesmírný národní strom bude svými symbolickými kořeny spojen se školní budovou,“ dodal Daneš.

Hřiště se dočkalo za účasti vedení města otevření na Den dětí.
Basket, fotbal nebo házená. To vše si zahrají děti ze ZŠ Tyršova na novém hřišti

V kraji jsou zapojené také školy v Brně, Břeclavi a Židlochovicích na Brněnsku. „Chceme ukázat školám a široké veřejnosti nové metody vzdělávání a docílit toho, aby se vědecké projekty, aktivity, pokusy, experimenty a bádání staly přirozenou součástí našeho vzdělávacího systému,“ vysvětlovali iniciátoři projektu jeho smysl.

Studenti se podle nich naučí programovat, měřit fyzikální veličiny v reálném čase na konkrétním projektu. Sonda je přitom modulární a dá se po návratu z vesmíru použít na dalších projektech, jako je například meteorologická stanice. Realizace projektu prochází celým rokem od prvních webinářů po vypuštění sondy a zpracování získaných videí a fotografií.