Takhle jezdí Imperia 500 H z roku 1929

| Video: Youtube

Společnost byla založena před 100 lety, tedy v roce 1924, v Kolíně - Kalku jako Kölner Motorrad- und Maschinenbau, zkratka K.M.B, Dr. Franz Becker. O rok později, jak uvádí portál wikipedia, už obchodovala jako Imperia-Werk Motorradbau GmbH, Köln-Kalk a existovala také Imperia Vertriebs-Gesellschaft mbH, která měla sídlo v Kolíně nad Rýnem, na náměstí Hohenzollernring 65. V roce 1926 koupil společnost Rolf Schrödter a přesunul výrobu do Bad Godesbergu.

Závodní úspěchy byly nejlepší reklamou

Nejlepší reklamou pro značku Imperia byly závodní úspěchy, zejména ve třídě do 350 kubických centimetrů s britským jednoválcovým motorem Python od firmy Rudge. Značku proslavil například Ernst Loof, který s motocyklem Imperia 350 hned třikrát, v letech 1931, 1932 a 1934, vyhrál mistrovství Německa silničních motocyklů a několikrát závod Eifel na Nürburgringu, a to jako sólo i jako týmový jezdec.

close Na snímku je v plné jízdě motocykl Imperia 350 z roku 1932. info Zdroj: Wikimedia Commons, Luthar Spurzem zoom_in Na snímku je v plné jízdě motocykl Imperia 350 z roku 1932.

Imperii ve významných závodech dále sedlali Hein Thornm Prikker (6. ledna 1911 v Hagenu - 1998), jehož jméno bylo v 50. letech minulého století spojeno hlavně se značkou Moto Guzzi. Dále Otto Schanz, který se stal v roce 1933 vítězem závodu Triangl u Groß-Wartenbergu. V neposlední řadě také Heinrich Berhausen, vítěz Trianglu u Groß-Wartenbergu z roku 1932, a dále Josef Pütz , Adam Schumacher nebo Arthur Dom.

Zastavená dodávka znamenala konec

V důsledku politického vývoje ve 30. letech přestal Rudge do Imperie dodávat závodní motory, a tak Schrödter sám navrhl závodní dvoudobý motor tweeter o objemu 348 kubických centimetrů a dvoudobý sportovní motor tweeter boxer o objemu 496 kubických centimetrů, které nechal vyrábět ve firmě Bark. Realizace těchto projektů však přesáhla finanční možnosti společnosti, chyběl potřebný kapitál, a tak Imperia v roce 1935 ukončila činnost.

Změna předpisů motocyklových sportů

Navíc ještě mezinárodní asociace motocyklových sportů změnila své předpisy a zakázala používání alkoholu jako paliva, na kterém byl do té doby založen závodní motor Imperie.

close Motocykl Imperia v Motor-Sport-Museum v Hockenheimringu. Foto: Wikimedia Commons, Alf van Beem, CC0 info Zdroj: Wikimedia Commons, Alf van Beem, CC0 zoom_in Motocykl Imperia v Motor-Sport-Museum v Hockenheimringu. Foto: Wikimedia Commons, Alf van Beem, CC0

Necelá padesátka aut

Šéf firmy Rolf Schrödter se snažil v letech 1934 - 1935 kromě motocyklů také o výrobu automobilů. Na berlínském autosalonu v roce 1935 představil závodní a sportovní vůz. Jednalo se o aerodynamické kupé s tříválcovým dvoudobým hvězdicovým motorem o objemu 750 ccm umístěným vzadu, s kapalinovou převodovkou Trilok a výkyvnými nápravami s pryžovým odpružením.

Bohužel s tímto ambiciózním projektem, jak se lze dočíst na webu Classic Car Cataloque ztratila Imperia kontrolu nad svými financemi. Měla být, podle portálu wikipedia  zkompletována necelá padesátka aut.

Druhou vášní Schrödtera bylo letectví

Po skončení II. světové války se zakladatel společnosti Rolf Schrödter věnoval své druhé velké vášni, kterou bylo letectví. Podle portálu General Anzieger vyvinul podtlakové komory a velké odstředivky pro leteckou medicínu.

Ještě před válkou byl Schrödter jedním z prvních majitelů soukromého letadla, Albatrosu L 66. Ve věku 94 let znovu létal jako druhý pilot. Schrödter zemřel v Mehlem v roce 1989.


Nahrává se anketa ...

Není Imperia jako Impéria

Kromě německých motocyklů s označením Imperia je znám ještě výrobce aut, který měl podobný název, a sice Impéria. Impéria Automobiles byl belgický výrobce automobilů působící v letech 1906 až 1948. Jeho továrna v Nessonvaux v Liège měla od roku 1928 střešní testovací dráhu.

V roce 2008 se započal pokus o oživení zaniklé značky Impéria Automobiles. Nakonec ale vše skončilo před soudem a konkurzem firmy, která chtěla auta vyrábět.