CO SE V ČLÁNKU DOZVÍTE:

Řidičský průkaz pro mladistvé

V případě mopedauta první podmínkou je, že mladistvý šofér musí v České republice vlastnit řidičský průkaz skupiny AM pro malý motocykl, který jej opravňuje také k řízení tříkolových vozidel se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm³ nebo motoru s výkonem nejvýše čtyři kW.

Do této skupiny řidičského oprávnění totiž spadají i mikroauta, nebo chcete-li mopedauta, čtyřkolová vozidla o hmotnosti nejvýše 350 kilogramů v nenaloženém stavu a se stejnou pohonnou jednotkou jako tříkolky. Mopedauta mají nejvyšší rychlost omezenu na 45 kilometrů v hodině. V některých zemích mohou být řízeny i bez řidičského průkazu, jak uvádí odborný web Portál řidiče.

Kolik to stojí?

Pokud rodiče chtějí své mladistvé ratolesti udělat radost a pořídit mu mopedauto, musí sáhnout dost hluboko do kapsy. Cena nového vozu tohoto typu si totiž nezadá s cenou normálního osobního auta. Za Ligier JS60 Sport Ultimate zákazník zaplatí 395 500 korun bez DPH.

O něco levnější je vůz Aixman Crossline EVO, který v základním vybavení vyjde na 401 tisíc korun. Pokud ovšem chce zákazník toto mopedauto dovybavit třeba o náhradní pneumatiku s ocelovým ráfkem, klíčem a heverem, musí přihodit 4500 korun, a pokud chce klimatizaci, cena se zvedne o dalších skoro 37 tisíc korun.  

Levnou záležitostí nejsou ani ojeté vozy této kategorie. Ty lze pořídit za 75 tisíc korun, ale i za 525 tisíc korun. Podobné ceny ojetin kategorie mopedauto jsou i v zahraničí. Na portálu bazos.sk lze pořídit vozítko pro teenegery třeba za čtyři tisíce eur, v přepočtu za 96 tisíc korun, ale i za 22 258 eur, což je v přepočtu přes 534 tisíc korun.

Mopedauto neboli čtyřkolka

Mopedoauto je kategorie vozidel Evropské unie pro čtyřkolová mikroauta, což umožňuje, aby tato vozidla byla navržena podle méně přísných požadavků ve srovnání s běžnými automobily. „Čtyřkolky jsou definovány omezeními z hlediska hmotnosti, výkonu motoru a rychlosti. Existují dvě kategorie čtyřkolek, a to lehké čtyřkolky (L6e) a těžké čtyřkolky (L7e),“ přibližuje internetová encyklopedie Wikipedia.

Klasifikace čtyřkolek byla oficiálně vytvořena v roce 1992, kdy Evropská unie zveřejnila směrnici 92/61/EEC, která stanovila, že čtyřkolky spadají do stejné kategorie jako mopedy. V roce 2002 pak rámcová směrnice 2002/24/ES tuto definici upřesnila rozlišením na lehké a těžké čtyřkolky.

Lehké čtyřkolky (L6e) jsou definovány jako motorová vozidla se čtyřmi koly, jejichž pohotovostní hmotnost nepřesahuje 425 kilogramů. Nezahrnuje to hmotnost baterií v případě elektrických vozidel, jejichž maximální konstrukční rychlost není vyšší než 45 kilometrů v hodině.

Vozidla musí splňovat technické požadavky platné pro tříkolové mopedy, pokud není v kterékoli ze zvláštních směrnic stanoveno jinak.

Těžké čtyřkolky (L7e) jsou definovány jako motorová vozidla se čtyřmi koly, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu není větší než 450 kilogramů a 600 kilogramů pro vozidla určená k přepravě zboží. Opět samozřejmě bez hmotnosti baterií v případě elektrických vozidel.

Konstrukční užitečné zatížení činí nejvýše 200 kilogramů pro osoby nebo nebo 1000 kilogramů pro zboží. Také tato vozidla se považují za motorové tříkolky a musí splňovat určené technické požadavky.

Je mopedauto bezpečné?

Výhodou je, že mladý řidič mopedauta pochytí řidičské základy, které se mu rozhodně budou hodit po dosažení plnoletosti. S privilegiem řízení mopedauta se bude učit samostatnosti a zodpovědnosti a získanou nezávislost ocení i rodiče, kteří nebudou muset dítěti dělat taxikáře.

Na bezpečnost se názory různí. Všichni výrobci uvádí, že mopedauto patří mezi velice bezpečná vozidla. Například základem konstrukce Ligieru i Microcaru je silný duralový rám kolem kabiny. Samozřejmostí jsou bezpečnostní pásy a auto lze vybavit také airbagem řidiče. „Rodiče se tak o své teenagery nemusí bát tolik, jako kdyby jezdili na motorce,“ píše web Ligier. 

Z dalších informací na tomto portálu vyplývá, že výbava může být doplněna také o klimatizaci, parkovacího asistenta i s kamerou a další věci. Malý čtyřtaktní naftový motor Lombardini se pak i ve městě reálně spokojí se 2,5 litry paliva na 100 kilometrů.

Jak rychle jezdí mopedauta?

Někteří dopravní experti vidí problém v tom, že rychlost aut pro mladé omezená na 45 km/h představuje nebezpečí pro ostatní provoz. „Já osobně nemám na mopedauta úplně nejlepší názor. Podle mého je na jednu stranu dobře, že mohou mladí usednout za volant a získat návyky potřebné pro pozdější řízení velkého auta. Omezená rychlost je také v pořádku, jen její hodnota je pro mě zvláštní,“ říká dopravní expert Jan Pešout z Ústí nad Labem.

Podotýká, že v obci je nejvyšší povolená rychlost padesát kilometrů v hodině a pomaleji jedoucí vozidlo hlavně ve větších městech brání plynulosti provozu. „Když je chcete na ulici předjet, musíte překročit maximální povolenou rychlost, a když vyjede mimo město, vysloveně zdržuje. Jinak si myslím, že prvotní myšlenka je dobrá,“ dodává expert.

Hodnotou a nebezpečím omezené rychlosti pro ostatní provoz se zabývali ve Finsku, kde se zvažovalo nahrazení čtyřkolek normálními auty s omezovači rychlosti. Téma rezonovalo po tragické nehodě čtyřkolky v únoru 2017 v Sastamale. Při ní nepřežili srážku dva sedmnáctiletí teenageři jedoucí v mopedautu, které se srazilo s protijedoucím minivanem. Jeho 35letý řidič usedl za volant opilý a podle finské policie se úmyslným najetím do malého vozidla měl pokusit o sebevraždu.

Vytuněná „taška na kolech“

Zajímavý případ v souvislosti s mopedauty se stal v květnu 2018 na Nymbursku. Sedmnáctiletý mladík bydlící v obci u Poděbrad denně jezdil v mopedautu do školy v Nymburce. Jenže řada lidí si všimla, že motor malého vozítka vydává jiný zvuk a řidič se v něm řítí ulicemi nevídanou rychlostí.

Když se o tom dozvěděli policisté, přichystali speciální akci. V civilním autě sledovali jednu z výtečníkových jízd a kromě několika přestupků, kterých se dopustil, je po zastavení zajímal technický stav vozidla. Vůz, který má maximální povolenou rychlost 45 kilometrů v hodině, totiž jel obcí rychlostí 68 kilometrů za hodinu a mimo obec uháněl skoro stovkou.

Při technické kontrole se přišlo na to, že mladík do mopedauta zabudoval speciální motor. Jenže na řízení vozítka s takovým obsahem motoru, neměl oprávnění. Proto přišel o řidičský průkaz i technické oprávnění od vozu.