Od 1. ledna 2015 budou senioři nad 65 let jezdit strakonickou městskou dopravou zdarma. Dosud mohli využít buď poloviční jízdné, nebo si koupit na celý rok průkaz za dvě stě korun. Tak to je od února 2013, kdy začaly platit nové tarify.
Více k tomu řekl místostarosta Milan Jungvirt (Strakonická Veřejnost). „Od Nového roku 2015 bude seniorům stačit průkazka. Za její pořízení zaplatí zhruba padesát korun a platit bude doživotně," vysvětlil.
Zdarma jezdili senioři ve Strakonicích už před únorem 2013, ovšem od věkové hranice 70 let.
MHD zdarma navíc nebude určeno jen pro Strakonické. Průkazku si budou moci pořídit i mimostrakoničtí důchodci – například z Řepice. „Je to nutné, aby naše opatření nebylo diskriminační," doplnil.
Podle informací ředitele společnosti ČSAD STTRANS Vladimíra Warische si letos za prvních deset měsíců koupilo průkazku pro důchodce zhruba 750 lidí. „Z toho také vycházel výpočet, o kolik víc by městská doprava měla za uvedených podmínek stát. Vychází to na 150 tisíc za rok, které zaplatí město," doplnil.
Potřebných 150 tisíc v rozpočtu Strakonic podle Milana Jungvirta nebude problém najít. Úsporných opatření v něm chce udělat nové vedení radnice více. Například chce zredukovat výdaje na Strakonickou televizi, které se pohybovaly dosud kolem dvou milionů korun.

Kritizovaný systém MHD chce nové vedení radnice od poloviny příštího roku změnit

Cestování městskými autobusy zdarma pro lidi od 65 let je podle starosty Břetislava Hrdličky jen první krok v úpravách hromadné dopravy ve Strakonicích. „Budeme pracovat na tom, aby byla MHD integrovaná do systému ČSAD STTRANS, aby navazovala na vlaky," naznačil další postup.
Místostarosta Milan Jungvirt dodal, že do července, kdy se mění jízdní řády, by měl být hotový nový koncept městské hromadné dopravy ve Strakonicích. „Chtěli bychom se vrátit zpět k normální obslužnosti, aby nejezdil člověk třeba padesát minut po městě," poznamenal.
Pokračují také jednání ohledně čipových karet, které plánuje zavést v celém regionu koordinátor dopravy na jihu Čech – společnost Jikord.

Minibus
Od 1. července loňského roku jezdí přes na Velké náměstí ve Strakonicích autobus městské hromadné dopravy. Jde o menší typ vozidla s celkovou délkou 10,5 metru a šířkou 2,5 metru. Požadavek, aby se na Velké náměstí po rekonstrukci vrátila zastávka MHD, zazníval na formálních i neformálních setkáních s vedením města i s pracovníky úřadu. V roce 2011 byl v desítce nejdůležitějších témat vzešlých z Fóra zdravého města.

Vývoj cen
Sedm korun za cestu městským autobusem, ať jedete dvě stanice nebo do některé z osad. Tak se změnilo jízdné před pěti lety. Do té doby bylo 6 a 8 korun. Cena jízdenek se poté změnila až vloni. Od února 2013 platí základní jízdné 8 a ve druhém pásmu 10 korun.

Změny
Nový systém městské hromadné dopravy, který má mimo tří základních tras i jednu okružní, začal platit v červenci 2013. Od začátku byl terčem kritiky. Jen za první tři měsíce k němu přišlo 85 námětů a připomínek. Od té doby prošel více úpravami. Jedna z nich je z konce minulého roku. Se souhlasem kraje některé linkové autobusy fungují jako městská hromadná doprava. Staví na zastávkách MHD, kolem kterých běžně projíždějí.

Čipové karty už na jihu zkoušejí

K záměru, kdy se má v celých jižních Čechách zavádět systém, v němž se bude platit prostřednictvím elektronických karet městská hromadná doprava, vlaky i autobusy, se chce připojit i město Strakonice. Náklady vyčíslené nejsou, ale bude to určitě levnější, než kdyby se do toho pouštělo samo.

Zkušenosti odjinud
V jižních Čechách už karty zkouší v Jindřichově Hradci. Zavedli je tam v únoru letošního roku. Hlavním přínosem pro obyvatele tohoto města i okolí má být zejména propojení veřejné linkové a městské hromadné dopravy, takže obyvatelé místních částí mohou využívat linkové autobusy za tarify MHD.
S tím také souvisí kompletní změna ceníku jízdného, která začala platit od nového roku. Jak před časem informoval místostarosta Bohumil Komínek, rozšířila se tak díky IDS městská doprava zhruba o 80 spojů. „Pro občany je cestování samozřejmě výhodnější především z toho pohledu, že mohou z místních částí Jindřichova Hradce cestovat za cenu MHD, mohou si koupit roční zvýhodněnou jízdenku v celé zóně IDS, v rámci časové jízdenky přestupovat bez omezení. Výhodné je také jízdné pro rodiče na mateřské dovolené a pro školy. Pro občany nad 70 let je cestování po vyzvednutí příslušné nepřenosné karty zdarma," objasnil hlavní přínos IDS.
Projekt město nastartovalo ve spolupráci s Jihočeským krajem, který hledal možnost, kde tento záměr odzkoušet. Jihočeský kraj na projekt přispěl za první pololetí částkou 354 tisíc korun a úzce s městem spolupracoval. Pokud se totiž prokáží pozitiva tohoto systému, měl by se postupně rozšířit na území celého kraje.
Svůj podíl na zavedení IDS ve městě má také Jihočeský koordinátor dopravy, společnost Jikord. Jeho úloha se týkala například nastavení rozsahu časových jízdenek, cen, nasazení čipových karet, úpravy softwaru, jízdních řádů a rozúčtování nákladů. „V současné době je úloha Jikordu taková, že provádíme intenzivní fyzické kontroly a monitoring na jednotlivých linkách, provádíme monitoring a vyhodnocujeme efektivitu IDS v Jindřichově Hradci. Po půlročním fungování lze říci, že pilotní projekt je dobře nastaven a je funkční v rámci dopravní obslužnosti regionu," shrnul v srpnu půlroční fungování systému jednatel Jikordu Jiří Borovka.
Ve Strakonicích je vše teprve na začátku. První schůzka Jikordu s novým vedením radnice se má uskutečnit během dvou týdnů.