Nepřipravenost, chyby v didaktických testech, neadekvátnost písemných prací, zmatečné vyhodnocování, špatné a rozdílné výsledky a především nesmyslnost dvou úrovní maturit. Na generálku státních maturit, která proběhla v první polovině října, se sypou ze strany škol vesměs negativní ohlasy.
„Už jsem byl u mnoha podobných projektů, například u Sondy Maturant v roce 1998 či maturity nanečisto, která probíhala v průběhu let 2003 až 2007, ale Maturitní generálka MAG´10 je jednoznačně nejhůř připravená,“ míní ředitel strakonického gymnázia Miroslav Hlava a doplňuje, že CERMAT, které státní maturity zajišťuje, podle něj není schopno ani po letech tento projekt bezproblémově zajistit.

Přitom strakoničtí gymnazisté u zkoušky státní maturity vesměs uspěli. „Základní úroveň, kterou si zvolila necelá čtvrtina studentů, zvládli všichni. Celkově škola prospěla na 74 až 96 procent,“ uvádí ředitel. Například písemnou částí českého jazyka neprošli čtyři studenti z celkových 120. V tom by mohl hrát roli i fakt, že učitelé na gymnáziu hodnotí práce jiným měřítkem než na jiných školách.

Studenti maturitních ročníků se mají do 15. listopadu rozhodnout, jaké předměty a v jaké úrovni si zvolí. Spousta z nich zatím váhá. „Přemýšlím, zda si vzít vyšší či nižší úroveň. Je to těžké, když nevím, zda k tomu někdy budou vysoké školy přihlížet. Zatím to tak není, ale co když budu chtít za čas dělat přijímačky například na jinou vysokou školu? Pak budu kvůli nižší úrovni v nevýhodě,“ zvažuje studentka oktávy strakonického gymnázia Markéta Šobrová. Někteří ze studentů jsou rozhodnutí, že zvolí nižší úroveň, protože vyšší zatím nikdo nezohledňuje.

„Tenhle systém nic neukáže. Měla by se buď zavést povinně vyšší úroveň pro gymnázia a základní úroveň pro odborné školy a učiliště, nebo jedna verze pro všechny. Pro gymnazisty je tohle naprosto demotivující,“ říká Miroslav Hlava. Podle studentů jsou v úrovních obrovské skoky.

Ještě jedna věc maturanty trápí. „Jeden ze spolužáků měl například na výsledném listu napsáno, že zkoušku nekonal, ale přitom ji konal. To kdyby se stalo při ostré maturitě, nebylo by to asi nic příjemného. Jsou v tom zmatky,“ zmiňuje Alžběta Bláhová z oktávy Gymnázia Strakonice.

Gymnázium Vodňany také obdrželo od CERMATu matoucí výsledky. „Během tří dnů máme dva různé výsledky. Zpočátku vypadaly státní maturity nadějně, ale teď se to takhle komplikuje a začíná to být všechno dost nedůvěryhodné,“ poznamenal ředitel Martin Schacherl. Výsledky studentů vzhledem ke zmíněným zmatkům zatím zveřejňovat nechce.

Zástupce ředitele Střední průmyslové školy Strakonice Václav Vrba vidí jako nesmyslné srovnávat tímto způsobem gymnázia a odborné školy. „Pro nás je to zbytečné, potřebovali bychom srovnávat strojírenské předměty a ne český jazyk,“ konstatuje. I průmyslová škola měla problémy s vyhodnocením. „CERMAT nám poslal výsledky ve formátu tabulky, která nefunguje. Navíc výsledky byly špatné. Pokud šlo během generálky o jakékoliv technické problémy, vždy jsme to nakonec s CERMATem nějak vyřešili, ale teď je to horší,“ dodává Václav Vrba.

Střední průmyslová škola Volyně, která má v letošním školním roce 89 maturantů, k průběhu maturitní generálky žádné výhrady nemá. „S výsledky jsme spokojeni, naše čísla jsou výrazně lepší, než se uvádí v celorepublikovém průměru,“ říká ředitel školy Jiří Homolka. Studenti většinou volili základní úroveň testů a ve volitelném předmětu převažovala matematika.

V hladký průběh jarních ostrých maturit věří zástupce ředitele Střední školy řemesel a služeb Strakonice Jiří Hálek. „S organizací jsme problémy neměli, tak snad to bude šlapat,“ zmiňuje. Studenti převážně volili základní verzi maturity. „Vysoké školy k tomu stejně nepřihlíží, tak proč jsou dvě úrovně?,“ ptá se. Základní úroveň byla podle něj dost jednoduchá. Výsledky studentů nebyly nic extra, ale většinou prý obstáli. „Například pro nástavbové obory je to teď ještě hodně brzy. Přeci jen mají učivo rozložené jen do dvou let, a tak v tuhle chvíli mají ještě jeho čtvrtinu před sebou. Na jaře budou jejich výsledky bezpochyby lepší,“ míní Jiří Hálek. Na škole jsou tři maturitní třídy – dvě denní a jedna večerní.

Studenti se musí do 15. listopadu rozhodnout, z čeho chtějí maturovat a v jakých úrovních, a odevzdat přihlášku řediteli školy. Ten musí do konce listopadu přihlášku odeslat do CERMATu.

Názor rodiče na státní maturity

Tento projekt mi přijde úplně nesmyslný, značně předražený a vůbec neukazuje na vědomosti studentů.V testech jsou mnohdy dvojsmyslné odpovědi. Velice mi vadí, že jak pan ministr školství, tak CERMAT tvrdí, že jsou ,,hloupí studenti a pedagogové nic nenaučili“, ale já si myslím, že spíše lidská blbost, peníze a ambice jsou nad kvalitou nové maturity. Většinou platilo ,,Hlas lidu, hlas Boží“. Dnes již to asi neplatí, protože i když bylo mnoho negativních ohlasů na maturity, přesto peníze vítězí. Chudáci naši spoluobčané, kteří potřebují sociální dávky – těm je vláda sebere – a na nesmyslný projekt zbytečně vynaloží. Předvolební sliby pana premiéra Nečase byl pouze předvolební tah, dostal hlasy od studentů a teď ať si trhnou nohou.

Alena Navrátilová, rodič

Připomínky ke státní maturitní zkoušce

Avizovaným cílem státních maturit bylo zjistit a porovnat úroveň středních škol a prověřit úroveň znalostí studenta jako podklad pro přijetí na VŠ. Školy však nelze porovnávat, pokud existují různé úrovně maturitních zkoušek. Doporučuji pro všechny školy jednotnou maturitu. Zkoušky nižší úrovně mohou proběhnout, ale není důvod je nazývat maturita. Objektivně lze vyhodnotit pouze didaktické testy. Doporučuji písemné práce z českého a cizích jazyků přesunout do profilové části maturity. Nízká objektivita neumožní využití státní maturity jako podklad pro přijetí na VŠ. Pokud hodnotitel hodnotí s určitým rozptylem, bude tato skutečnost vždy napadnutelná ze strany studenta. VŠ akceptovaly testy SCIO. Proč? Testují to, co otestovat lze. Pro všechny je stejná úroveň. Specifičnost cizích jazyků z hlediska posouzení úrovně znalosti vedla k zavedení státní zkoušky z daného jazyka. Prováděly akreditované školy. To není špatná praxe. Po technické stránce jsem nespatřoval zásadní problémy. Snad pouze čas na vydání a vybrání dokumentace bude pro školy s více paralelními třídami krátký.

Jindřich Vaněček, maturitní komise Gymnázia Strakonic

OTÁZKA DNE: Co si myslíte o státních maturitách?

Jaroslav Krupka
student oktávy Gymnázia Strakonice
Celkově mi státní maturity přijdou jednodušší. Pro studenty gymnázií jsou výhodné, ale nevím jak pro učitele, pro školy a především pro studenty odborných škol. Pro ně to bude naopak asi těžší. Osobně jsem pro státní maturity.

Martina Nováková
studentka oktávy Gymnázia Strakonice
Já nejsem pro státní maturity. Odborné školy se zabývají úplně něčím jiným a určitě to pro ně není jednoduché. Pro nás, kdo studujeme gymnázium, ano, ale pro jiné školy to musí být nevýhoda. Kdybych mohla volit, jsem proti.

Nikola Novotná
studentka 4. ročníku SŠ a JŠ Volyně
Zpočátku jsem státní maturitu viděla skepticky, ale proběhlá generálka mi změnila pohled na věc. Bylo to lehčí, než jsem myslela. Navíc měli všichni stejné šance, jak my na lyceu, tak na učilištích nebo gymnáziu.

Dana Pelouchová
34 let, Přešťovice
Otázka státních maturit by se podle mě měla dořešit u učilišť s maturitou. Sama mám v současné době syna v devátém ročníku základní školy a střední školu vybíráme i na základě toho, zda jej dokáže připravit na státní maturitu a další studium na VŠ.

Ilona Caranová
47 let, Strakonice
Myslím si, že školy jsou schopné připravit studenty na státní maturitu. Vždy ale záleží na samotných studentech, jak se k učivu postaví. Jinak je asi maturita dobře připravena, ale příliš složitá. Proto bych byla pro návrat předešlé maturitní zkoušky.

Libor Zezula
student 4. ročníku technického lycea SPŠ Strakonice

Státní maturita nebyla tak špatná, jak jsem si myslel, ale nebyla domyšlená ze strany učitelů, kteří o tom věděli stejně málo jako studenti. Myslím, že kdyby se zlepšil přístup, tak by to mohlo být nakonec všechno OK.