Naposledy se tak stalo před osmi lety, to se z dálnice udělal obchvat s funkcí městského okruhu. Teď je 
z městského okruhu zase dálnice. Mimo jiné proto, že některé sjezdy mají potíže s platnými normami. Někteří politici navrhují, že se mohou problematické sjezdy dostavět časem. Takovou myšlenku ale odmítá třeba bývalý českobudějovický zastupitel Stanislav Rataj. „Myšlenka politiků postavit nejprve některé sjezdy a až utichnou vášně postavit sjezdy další, znamená veřejné přiznání se k porušování norem a aroganci politické moci," říká Stanislav Rataj.
Bývalý zastupitel si také myslí, že podobu dálnice určují až příliš politici a ne odborníci. Dálnice se čtyřmi sjezdy podle něj byla hybrid slučující na politickou objednávku funkci obchvatu a dálnice. Při dvou sjezdech jde o klasickou dálnici. Navíc považuje bývalý zastupitel variantu jen se dvěma sjezdy za nešťastnou pro vnitroměstskou dopravu. „Forma obchvatu úplně padá, je to ta největší hloupost, která se mohla stát," říká Stanislav Rataj a dodává že Českým Budějovicím to uškodí. Protože východní městský okruh nemají a už se ho nedočkají.
Nejlepší by podle bývalého zastupitele bylo sednout si a začít hledat celkové nové řešení, bez ohledu na zdržení, ale k tak razantnímu kroku se dnes těžko někdo z rozhodujících politiků odhodlá.

Dálnici D3 uberou dva sjezdy

Pozdě odpoledne se v pátek jednalo na českobudějovické radnici 
o podobě dálnice D3 u krajského města. Verdikt zní: dva sjezdy se stavět nebudou.
Ředitelství silnic a dálnic potřebuje podle náměstka primátora Františka Konečného co nejdříve získat stavební povolení. Nejsnazší cestou k tomu je prozatím vypustit ze stavby dva sjezdy – Hlinsko a Hodějovice. Například sjezdu Hodějovice totiž chybí dostatečná vzdálenost od tunelu Pohůrka a ministerstvo vnitra nechce udělit výjimku, která by stavbu sjezdu umožnila.

Memorandum obcí Starostové obcí v okolí Českých Budějovic deklarovali v roce 2007 společný postoj k podobě dálnice u krajského města. Měla mít čtyři sjezdy u Úsilného, Hlinska, Pohůrky a Hodějovic a místo estakády nad Dobrovodským potokem tunel. V takové podobě má schválené územní rozhodnutí.

Dálnice ale měla sloužit 
i jako městský okruh, proto se plánovalo u Českých Budějovic tolik sjezdů. Podle Františka Konečného však ubrání sjezdů nemá mít zásadní dopad na město. „Nechal jsem si zpracovat model, který ukázal, že někde to bude znamenat navýšení dopravy, ale někde ulehčení," říká náměstek primátora a dodává, že pokud odpadne sjezd Hlinsko, nepojede třeba tolik aut k viaduktu v Rudolfovské, který je už teď dopravou značně zatížen.

Bývalý českobudějovický zastupitel Stanislav Rataj 
s tím ale nesouhlasí. Pokud 
u dálnice padne funkce obchvatu, myslí si, že pro město to bude špatné. Jednání 
o sjezdech pozorně sledují například i v Roudném. Obávají se hlavně zvýšeného provozu přes obec, pokud ubude sjezd u Hodějovic. A starosta Roudného Gustav Had se už dříve vyjádřil pro Deník, že pokud má být některý ze sjezdů vypuštěn proto, že nevyhovuje normám, a přitom má stavba územní rozhodnutí, měl by za to někdo nést odpovědnost.