Řidič se lekl kamionu na plakátu
V Českých Budějovicích se před časem stala nehoda, kdy řidič osobního automobilu v Husově třídě naboural s vážnými následky do betonové zdi, na které byl upevněn reklamní poutač. Jinou nehodu zase reklama podle výpovědi řidiče přímo ovlivnila. Kamion byl na billboardu u silnice vyveden tak věrně, že se řidič lekl, že jde o skutečné vozidlo, strhl řízení a skončil při vážné nehodě mimo vozovku. Na odstranění billboardů dával zákon majitelům pět let.

Od 1. září zakazuje reklamní zařízení v ochranném pásmu a na silničním pozemku novela zákona. „Obecně zmizí z ochranného pásma všechny billboardy mimo intravilán obcí,“ říká Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

V jižních Čechách se to týká zřejmě až stovek billboardů, které podle zákonodárců nebezpečně rozptylují řidiče. Přesné počty nelegálních poutačů nyní zjišťuje krajská správa Ředitelství silnic a dálnic České republiky.

Majitelé billboardů u silnic I. třídy dostávají nejprve od odboru dopravy krajského úřadu výzvu k jejich odstranění reklam. Podle vedoucího odboru Jiřího Klásy bylo jen minulý týden vydáno přibližně třicet výzev. U dálnic D3 a D4 bude obdobně postupovat i Ministerstvo dopravy.

Podle krajského policejního mluvčího Jiřího Matznera je odstranění billboardů od dálnic a silnic I. třídy správným krokem k větší bezpečnosti provozu. Jednak se zmizí pevná překážka a jednak se omezí rozptylování řidičů.

„Policie registruje v rámci statistik srážky s pevnou překážkou, což jsou i billboardy,“ říká Jiří Matzner. „A každé rozptýlení řidičů, které ubude, policisté vítají,“ připojuje Jiří Matzner.

V Českých Budějovicích se například před časem stala nehoda, kdy řidič osobního automobilu v Husově třídě naboural s vážnými následky do betonové zdi, na které byl upevněn reklamní poutač. Jinou nehodu zase reklama podle výpovědi řidiče přímo ovlivnila.
Kamion byl na billboardu u silnice vyveden tak věrně, že se řidič lekl, že jde o skutečné vozidlo, strhl řízení a skončil při vážné nehodě mimo vozovku.

Problém reklamních zařízení u dálnic a silnic se přitom táhne celé roky. Na řidiče působí jednak poutače, které dříve získaly příslušná povolení, ale také reklamy, které prostě majitelé umístili ke komunikacím, aniž by příslušná povolení měli.

Podle Jiřího Klásy, vedoucího odboru dopravy krajského úřadu, se proto výzvy k odstranění dávají průběžně. „Vlastníci zpravidla reklamní zařízení na výzvu odstraní,“ říká Jiří Klása, ale dodává, že dosud šlo hlavně o zařízení, která byla zcela nelegální.

Vlastníci, kteří ztratili povolení v souvislosti s novelou zákona o pozemních komunikacích přijdou na řadu teprve teď a jejich reakce se podle Jiřího Klásy teprve uvidí. V České republice se totiž někteří majitelé billboardů obrátili na ústavní soud a chtějí prosadit zrušení novely zákona, která reklamy vyhání ze silničních pozemků a ochranného pásma komunikací (dálnice 250 metrů a silnice I. třídy 50 metrů). A dali už najevo, že sami nehodlají poutače odstraňovat, dokud ústavní soud nerozhodne. Na likvidaci nelegálních poutačů mají po obdržení výzvy pět pracovních dnů. Pokud tak neučiní, mohou poutače na náklad majitelů odstranit příslušné organizace.

V jižních Čechách se vedle dálnic na Táborsku a Písecku problém týká třeba silnice I/34 České Budějovice – Jindřichův Hradec, I/20 České Budějovice Písek – Blatná nebo I/3 Dolní Dvořiště – České Budějovice – Veselí nad Lužnicí.

Reklamní zařízení se mají odstraňovat jen ve volné krajině, výjimku tvoří za zvláštních podmínek označení provozoven. V intravilánu obcí mohou u silnic billboardy zůstat, pokud mají povolení. Samotnou výzvu k odstranění vydávají na základě podnětu správců komunikací u dálnic ministerstvo dopravy a u silnic I. třídy odbor dopravy krajského úřadu.

Po pětiletém přechodném období mají majitelé billboardů zákonem danou povinnost do pěti pracovních dnů odstranit svoje reklamní poutače z ochranného pásma dálnic a silnic I. tříd. Následně začne Ředitelství silnic a dálnic monitorovat, kde se nacházejí nelegální billboardy, které už nemají v ochranném pásmu dálnic a silnic co dělat.

„Majitelé reklamních zařízení mají od 1. září podle zákona o pozemních komunikacích 5 pracovních dnů na jejich odstranění.
Následně budou jednotlivá Střediska správy a údržby dálnic ŘSD monitorovat, kde jsou billboardy na dálnicích v ochranném pásmu 250 metrů a na silnicích I. třídy v ochranném pásmu 50 metrů. Postupně bude ŘSD předávat podklady silničně správnímu úřadu, tedy Ministerstvu dopravy, resp. krajskému úřadu za účelem vydání výzvy.“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok další postup.

Silničně správní úřad musí poté, co se dozví o existenci billboardu umístěného v rozporu se zákonem, do sedmi dnů vyzvat majitele k odstranění nelegálního reklamního poutače, vlastník musí pak nejpozději do pěti pracovních dnů od výzvy billboard odstranit.
Pokud vlastník billboard neodstraní, úřad musí do 15 pracovních dnů zajistit zakrytí a následně likvidaci na náklady vlastníka.