Do Divadla pod Palmovkou odcházejí čtyři herci, do Národního divadla v Praze míří ekonomická šéfka JD Jana Dvořáková. A zlatá kaplička zlákala i Tomáše Froydu, šéfa otáčivého hlediště v Českém Krumlově.
Někdejší ředitel plzeňského Divadla Alfa a producent festivalu Divadlo působil v JD od 1. února letošního roku. Jiří Šesták speciálně pro něho vytvořil pozici šéfa točny. Zůstane v ní však jen do začátku nové sezony.
„Nabídka do Národního je tak zajímavá a lákavá, že něco takového se neodmítá, takže jsem kývl. Nechci říci, že bych byl na točně nebo v Českém Krumlově nespokojený, bavilo mě to, jsem za nabídku Jiřího Šestáka vděčný, spoustu věcí jsem se naučil, poznal a doufám, že jsem pomohl,“ řekl 43letý Tomáš Froyda.
Zda a kdo ho ve funkci nahradí, je zatím nejasné. Budoucí šéf JD Lukáš Průdek je totiž stručný: „Ještě nemám přesně rozhodnuté, jestli budu hledat jeho nástupce. A dokud nenastoupím do funkce, nechci se k tomu vyjadřovat,“ řekl Lukáš Průdek.
Stejně jako v případě Jany Dvořákové přišla nabídka do Národního divadla (ND) od jeho ředitele Jana Buriana. Znají se dlouhá léta z Plzně, kde Tomáš Froyda začínal jako producent festivalu Divadlo a poté šéfoval Divadlu Alfa. Již spolupracovali, a i proto mu Jan Burian nabídl, jestli nechce přejít do ND, kde bude mít na starosti zejména sponzoring.
„Chvíli to zvažoval a pak na nabídku kývl, nastoupí od nové sezony. Je výborný manažer, producent, má zkušenosti s prací se sponzory, sháněním peněz, dělal i různá alternativní divadla. Takových lidí je u nás málo,“ řekl Jan Burian.
Při svém nástupu do JD Tomáš Froyda avizoval, že chce na točnu přilákat více diváků, aby návštěvnost byla 95 procent, tedy o pět procent větší než loni. Podle jeho slov se plán daří: zatím jsou představení na otáčivém hledišti vyprodaná, plno je z 98 procent.
„Není to ale jen čistě moje zásluha. Vypadá to, že se povedlo více zaktivizovat publikum, které jezdí z Prahy, středních a západních Čech. Nárůst návštěvnosti webu z těchto míst je poměrně razantní: z Prahy 38 procent, celkově asi o 20 procent víc než loni, a s tím úměrně souvisí zvýšený prodej vstupenek,“ řekl Tomáš Froyda.
Na práci v JD ho dle jeho slov ohromně lákalo spojit na točně vysokou uměleckou úroveň představení a diváckou atraktivnost. Myslí si, že v případě Rusalky, jež měla premiéru minulý čtvrtek, se to povedlo dokonale.
„Když máte kapacitu hlediště 644 míst a vstupenky v cenách 700, 800 korun, nemůžete dělat umělecké experimenty, musíte nabídnout něco lákavého. U divadla je to často tak, že co kritika oceňuje, nebývá kasovním trhákem,“ řekl Tomáš Froyda.