Do Divadla pod Palmovkou odcházejí čtyři herci, do Národního divadla v Praze míří ekonomická šéfka JD Jana Dvořáková. 
A zlatá kaplička zlákala i Tomáše Froydu, šéfa otáčivého hlediště v Českém Krumlově.

Někdejší ředitel plzeňského Divadla Alfa a producent festivalu Divadlo působil v JD od 1. února letošního roku. Jiří Šesták speciálně pro něho vytvořil pozici šéfa točny. Zůstane v ní však jen do začátku nové sezony.

„Nabídka do Národního je tak zajímavá a lákavá, že něco takového se neodmítá, takže jsem kývl. Nechci říci, že bych byl na točně nebo v Českém Krumlově nespokojený, bavilo mě to, jsem za nabídku Jiřího Šestáka vděčný, spoustu věcí jsem se naučil, poznal 
a doufám, že jsem pomohl,“ řekl 43letý Tomáš Froyda.

Rok změn čeká Jihočeské divadlo. Nejistý je mj. osud otáčivého hlediště v Českém Krumlově.Zda a kdo ho ve funkci nahradí, je zatím nejasné. Budoucí šéf JD Lukáš Průdek je totiž stručný: „Ještě nemám přesně rozhodnuté, jestli budu hledat jeho nástupce. A dokud nenastoupím do funkce, nechci se k tomu vyjadřovat,“ řekl Lukáš Průdek.

Stejně jako 
v případě Jany Dvořákové přišla nabídka do Národního divadla (ND) od jeho ředitele Jana Buriana. Znají se dlouhá léta z Plzně, kde Tomáš Froyda začínal jako producent festivalu Divadlo a poté šéfoval Divadlu Alfa. Již spolupracovali, a i proto mu Jan Burian nabídl, jestli nechce přejít do ND, kde bude mít na starosti zejména sponzoring.

„Chvíli to zvažoval a pak na nabídku kývl, nastoupí od nové sezony. Je výborný manažer, producent, má zkušenosti s prací se sponzory, sháněním peněz, dělal i různá alternativní divadla. Takových lidí je u nás málo,“ řekl Jan Burian.

Lukáš Průdek (31) bude od 1. listopadu novým ředitelem Jihočeského divadla. Ve funkci vystřídá Jiřího Šestáka.Při svém nástupu do JD Tomáš Froyda avizoval, že chce na točnu přilákat více diváků, aby návštěvnost byla 95 procent, tedy o pět procent větší než loni. Podle jeho slov se plán daří: zatím jsou představení na otáčivém hledišti vyprodaná, plno je z 98 procent.

„Není to ale jen čistě moje zásluha. Vypadá to, že se povedlo více zaktivizovat publikum, které jezdí z Prahy, středních a západních Čech. Nárůst návštěvnosti webu 
z těchto míst je poměrně razantní: z Prahy 38 procent, celkově asi o 20 procent víc než loni, a s tím úměrně souvisí zvýšený prodej vstupenek,“ řekl Tomáš Froyda.

Na práci v JD ho dle jeho slov ohromně lákalo spojit na točně vysokou uměleckou úroveň představení a diváckou atraktivnost. Myslí si, že 
v případě Rusalky, jež měla premiéru minulý čtvrtek, se to povedlo dokonale.

„Když máte kapacitu hlediště 644 míst a vstupenky v cenách 700, 800 korun, nemůžete dělat umělecké experimenty, musíte nabídnout něco lákavého. U divadla je to často tak, že co kritika oceňuje, nebývá kasovním trhákem,“ řekl Tomáš Froyda.